۰ نفر

دیوان عدالت اداری:

فرزندپذیری مانند زایمان، ۹ماه مرخصی دارد

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۳
کد خبر: 568060
فرزندپذیری مانند زایمان، ۹ماه مرخصی دارد

با حکم هیات عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه کاهش مدت مرخصی دوره مراقبت از کودکان زیر سه سال بدسرپرست و بی‌سرپرست به ۸۴ روز، ابطال و بهره‌مندی افراد فرزندپذیر از ۹ ماه مرخصی (معادل مرخصی زایمان) موررد تأکید قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، سازمان تامین اجتماعی در بند نخست بخشنامه شماره ۱۲۶۳۱؍۹۵؍۱۰۰۰ مورخ اول اسفند سال ۹۵ موضوع قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست اعلام کرده بود: بیمه شده زنی که بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست کودک زیر ۳ سال را به فرزند خواندگی قبول می‌کند با ارائه مدارک و مستندات مربوطه از جمله قرار سرپرستی آزمایشی از مرجع ذیصلاح قضایی به همراه نامه اداره بهزیستی مربوطه می تواند از ۸۴ روز مرخصی، بابت مراقبت از کودک استفاده کند.  

به دنبال صدور این بخشنامه، یکی از شهروندان آن را مغایر قانون دانست و با ارائه دادخواستی به هیات عمومی دیوان عدالت اداری، خواستار ابطال بخشنامه مزبور شد و در راستای تبیین خواسته خود اعلام کرد: بخشنامه مورد شکایت، با استناد به ماده ۶۷ قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۵۴)، مدت مرخصی شخص فرزندپذیر موضوع ماده ۲۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست (مصوب ۱۳۹۲) را به ۸۴ روز تقلیل داده است. حال آن که قانون حمایت از کودکان بی­سرپرست، مؤخر بر قانون تأمین اجتماعی بوده و باید حاکم باشد و در واقع باید مرخصی معادل مرخصی زایمان (۹ ماه) داده شود.  همچنین هدف قانونگذار از تصویب ماده ۲۱ قانون مذکور، با توجه به اینکه سن کودک زیر ۳ سال است و مشمول عنوان فرزندپذیری می­‌شود، حمایت از خانواده‌­ها و حفظ سلامت جسمی و روانی کودک و والدین فرزندپذیر بوده است.  بنابراین ابطال بخشنامه مورد شکایت، به منظور بهره‌مندی اینجانب از حقوق و مزایا و مدت مرخصی ماده ۲۱ قانون یادشده، مورد تقاضاست.  

در نهایت و پس از وصول دفاعیات سازمان تامین اجتماعی، هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد و ضمن وارد دانستن شکایت و ابطال بخشنامه یاد شده، اعلام کرد: اولاً مطابق تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۲۰ خرداد سال ۹۲ مدت مرخصی زایمان برای مادران ۹ ماه تعیین شده است.  ثانیاً ماده ۲۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که پس از قانون فوق­الذکر در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۲ به تصویب رسیده، مقرر می‌دارد «شخصی‌ که سرپرستی افراد تحت حمایت این قانون را برعهده می‌گیرد، از مزایای حمایتی حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت برای کودکان زیر سه سال (معادل مرخصی دوره زایمان) بهره‌مند می‌باشد.» بنا به مراتب فوق،  بند ۱ و قسمت اول بند ۵ بخشنامه شماره ۱۲۶۳۱؍۹۵؍۱۰۰۰ مورخ اول اسفند سال ۹۵ سازمان تأمین اجتماعی در حدی که برای زنانی که طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان زیر سه سال را به فرزندی قبول می‌­کنند یا از طریق اجاره­ رحم زن دیگری صاحب فرزند شده، مرخصی ۸۴ روزه تعیین کرده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.