۰ نفر

رییس قوه قضاییه؛

قضات در موارد غیرضروری قرار بازداشت موقت صادر نکنند / بازرسی کل کشور با تعلل کنندگان در صدور مجوزها برخورد کند

۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۵
کد خبر: 567112
قضات در موارد غیرضروری قرار بازداشت موقت صادر نکنند / بازرسی کل کشور با تعلل کنندگان در صدور مجوزها برخورد کند

رییس قوه قضاییه گفت: امروزه اعتماد مردم به نظام و انقلاب ترمیم شده است و باید برای تقویت و تعالی این سرمایه مهم اجتماعی تلاش کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنجشنبه در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان قزوین ، افزود: امروزه امیدی در دل مردم بویژه متدین نسبت به دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است که تکلیف ما را سنگین تر می کند.

وی گفت: دشمن خیلی تلاش و فضاسازی کرده و عملیات روانی انجام داده بود که اعتماد مردم را مخدوش کند که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته این اعتماد مقداری ترمیم شده است.

محسنی اژه ای افزود: اگر بتوانیم این اعتماد را حفظ کرده و ارتقا ببخشیم نه تنها در دستگاه متبوع خود امیدآفرینی کرده بلکه برای افزایش اعتماد به نظام اسلامی و کارآمدی دولت اقدام نموده ایم.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد : اگر تنها به یک شعار بسنده کنیم و به حرف اکتفا نماییم و این امید مردم خدای نکرده از بین برود ضرر آن بیش از گذشته خواهد بود.

این مسوول گفت: امروز مردم به ویژه خانواده شهدا و جانبازان امید دارند که همه قوا در خط رهبری قرار گرفته و دلسوز نظام هستند و برای حل مشکلات تلاش می کنند و اگر این امید از بین برود دیگر مثل گذشته نخواهد بود و عقبگرد و خسران به دنبال دارد.

حجت الاسلام اژه ای اضافه کرد: سرمایه اصلی نظام، اعتماد مردم است و اگر این اعتماد به نظام و مسوولان نظام نباشد و مردم در حل مشکلات پشت نظام قرار نگیرند مشکلات موجود رفع نمی شود.

وی گفت: تا به امروز همه مشکلات جامعه با کمک مردم رفع شده است؛ جنگ تحمیلی هشت ساله با کمک مردم پایان یافت ، تحریم های ظالمانه دشمنان چندین سال توسط مردم تحمل شده است و باید قدردان این مردم باشیم.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: اگر اعتماد مردم سلب شود و در صحنه حضور نداشته باشند دیگر برای حل مشکلات موفق نخواهیم بود، بنابراین باید با استفاده از تمامی ظرفیت ها برای تقویت اعتماد مردم به نظام و انقلاب تلاش کنیم.

وی افزود : ما امروز یک دین بزرگی بر روی دوش خود نسبت به همه شهدای تاریخ و انقلاب احساس می کنیم به ویژه کسانی که بعضا ۳۰ تا ۳۵ سال قطع نخاع بوده و سختی های زیادی را تحمل کرده اند.

اژه ای با قدردانی از نیروهای دستگاه قضا یادآورشد: همکاران ما در این شرایط سخت برای انجام ماموریت به نحو احسن تلاش می کنند و خوشبختانه موفق بوده اند.

وی در ادامه از قضات و کارکنان دادگستری درخواست کرد در جاهایی که ضرورت ندارد قرار بازداشت موقت صادر نکنید و اگر صادر شد ترتیبی بدهند که فرد مورد نظر سریعتر قرار بازداشت را تامین کند و اگر بازداشت شد در اسرع قوت زمینه آزادی او را فراهم کنند.

محسنی اژه ای افزود: قضات باید در مواردی که قانون اجازه می دهد و مفسده اجتماعی ندارد از مجازات جایگزین حبس استفاده کنند و اجازه ندهند آسیب های اجتماعی در جامعه بیشتر شود.

وی اضافه کرد : تا آنجا که ممکن است کارگروه هایی تشکیل دهید و از ظرفیت های مردمی برای حل پرونده ها استفاده کنید.

رییس قوه قضاییه گفت : باید با طرحی نو و استفاده از ظرفیت های مردمی و اقشار مختلف بازاریان ، اصناف، دانشگاهیان و...در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم و انجام صلح و سازش استفاده کنید چون خیر و برکتی که در صلح است در رای قضایی نیست.

وی افزود : در پرونده های کثیرالشاکی تدبیر لازم را بیندیشید و به گونه ای اقدام کنید که از تشکیل پرونده های متعدد و مراجعات بیشتر به دستگاه قضا جلوگیری شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه روز پنجشنبه به منظور بررسی مسایل و مشکلات قضایی به استان قزوین سفر کرده است.

حضور در گلزار شهدای شهر قزوین، شرکت در شورای اداری و قضایی استان از جمله برنامه های سفر یکروزه رییس قوه قضاییه به استان قزوین است.

محسنی اژه‌ای همچنین امروز با اقشار مختلف مردم دیدار کرده و با صنعت‌گران، تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز نشستی برگزار خواهد کرد.

سفرهای استانی رییس قوه قضاییه به منظور تسریع در حل مشکلات مردم از طریق هوشمندسازی و اصلاح ساختارها و روندهای معیوب،بازدید از مراکز قضایی و مجموعه‌های مرتبط و برگزاری نشست‌های نخبگانی برای بررسی تخصصی پرونده‌ها و مشکلات جامعه صورت می گیرد.

پیروزی درجنگ اقتصادی، نیازمند پشتیبانی و رفع موانع است

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسن محسنی اژه‌ای روز پنجشنبه در دیدار با صنعتگران و کارآفرینان استان قزوین ، افزود: اگر در جنگ اقتصادی هستیم و همه به شرایط جنگ اقتصادی اذعان می کنند باید لوازم آن را بپذیریم.

وی یادآورشد: نمی شود بگوییم جنگ اقتصادی است و ما می خواهیم به صورت متعارف و طبق گذشته حرکت کنیم و به مشکلات موجود توجه نداشته باشیم.

محسنی اژه ای اضافه کرد: در این شرایط سخت اقتصادی باید کسانی که در میدان جنگ هستند از هر طرف پشتیبانی شوند و تجهیزات لازم برای آنها فرستاده شود و در حمایت روحی قرار گیرند تا موانع سرراه آنها برداشته شود.

وی گفت: باید جنگ اقتصادی در اولویت خیلی از امور قرار گیرد و بسیاری از مشکلات را مطابق با زمان جنگ بررسی و حل کنیم.

رییس قوه قضاییه  گفت : یکسری از مشکلات را باید خود مبارزان و افسران جنگ اقتصادی و برخی از مشکلات از طرف دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد که اگر مورد توجه قرار نگیرد پیروزی ممکن نمی شود.

محسنی اژه ای افزود : مواردی که لازم هست مجوز از ناحیه دستگاهی صادر شود مورد توجه قرار دهیم و به کارها سرعت ببخشیم و اگر فردی با شرایط لازم نیاز به اخذ مجوز دارد  در پیچ و خم اداری گیر نیندازیم.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در این خصوص باید کمک کند که اگر گزارش هایی دریافت کرد که دستگاه هایی مجوز را به کندی صادر می کند مورد بررسی قرار دهد.

بازرسی کل کشور با تعلل کنندگان در صدور مجوزها برخورد کند

رییس قوه قضاییه گفت : در رابطه با صدور مجوزها اگر چناچه کسانی چوب لای چرخ می گذارند و قانون را اجرا نمی کنند بازرسی کل کشور ورود کند و با تعلل کنندگان برخورد نماید.

وی افزود : تسریع در صدور مجوزها در زمان جنگ اقتصادی باید در اولویت قرار گیرد و دستگاه های نظارتی مجلس و قوه قضاییه در این زمینه وارد عمل شوند.

محسنی اژه ای اضافه کرد: وزیر دادگستری در این خصوص ورود نماید و مشکلات را از هر بخش پیگیری کند.

وی ادامه داد: تسریع در صدور مجوز صادرات و واردات نیز مورد توجه قرار گیرد که اگر مشکلاتی در گمرک، وزارت صمت، اقتصاد و جهاد کشاورزی در این زمینه وجود دارد همه اینها را کمک کنیم که برداشته شود و تسهیل لازم در این زمینه ایجاد گردد.

محسنی اژه ای اضافه کرد: اگر موارد اختلافی در زمینه مالیات، بانک، واگذاری ها و موضوعات مختلف پیش آمد خواهش می کنیم سایر دستگاه ها نیز از ظرفیت مشاورتی خود در این زمینه کمک کنند.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه آمادگی دارد تا گروه های مشترک در موضوعات مختلف تشکیل بدهد و مرحله به مرحله برای حل مشکلات اختلافی به ویژه در مالیات پیش برود تا پرونده قضایی تشکیل نشود.

محسنی اژه ای ادامه داد: ما باید از ظرفیت حداکثری بخش خصوصی و صنوف در حل مشکلات و در برخورد تخصصی با مسایل استفاده کنیم و اگر پرونده در دستگاه قضا تشکیل شد آن را با سازوکاری حل و فصل کنیم و اگر نشد از نظر تخصصی برای اخذ راهکار استفاده نماییم.

وی گفت: ما این آمادگی را داریم که از تخصص ها در آموزش ها، در رسیدگی به پرونده ها و صدور رای استفاده کنیم که نیاز به سازوکار دارد و امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز برای وضع قانون به ما کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه روز پنجشنبه به منظور بررسی مسایل و مشکلات قضایی به استان قزوین سفر کرده است.

حضور در گلزار شهدای شهر قزوین، شرکت در شورای اداری و قضایی استان از جمله برنامه های سفر یکروزه رییس قوه قضاییه به استان قزوین است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای همچنین امروز با اقشار مختلف مردم و با صنعت‌گران، تولیدکنندگان و کارآفرینان دیدار کرد.

سفرهای استانی رییس قوه قضاییه به منظور تسریع در حل مشکلات مردم از طریق هوشمندسازی و اصلاح ساختارها و روندهای معیوب،بازدید از مراکز قضایی و مجموعه‌های مرتبط و برگزاری نشست‌های نخبگانی برای بررسی تخصصی پرونده‌ها و مشکلات جامعه صورت می گیرد.