۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

معاملات بورس در هفته پایانی آبان / بورس در فاز انتظار

۳ آذر ۱۴۰۱، ۸:۵۶
کد خبر: 683504
معاملات بورس در هفته پایانی آبان / بورس در فاز انتظار

بورس هفته پایانی آبان را نه چندان امیدوارکننده به پایان برد. هرچند که نسبت به روزهای تاریک بورس همچنان شرایط بهتری را تجربه می‌‎کند اما آن قدرت لازم برای ادامه روند صعودی پر قدرت را ندارد.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بورس در حالی هفته پایانی آبان را به پایان برد که شاخص کل برای دومین هفته متوالی بازدهی منفی را تجربه کرد و با افت حدود ۰.۲۴ درصدی روبرو شد. با این وجود شاخص کل توانست بازدهی مثبت ۱.۴۵ درصدی را تجربه کند. در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه حدود ۳هزار میلیارد تومان بود که تفاوت محسوسی نسبت به هفته گذشته نداشته است. در این هفته از شدت خروج پول حقیقی کاسته شد و حقیقی‌ها به طور میانگین روزانه حدود ۱۴۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. هفته گذشته این رقم برابر با ۳۰۰ میلیارد تومان بود.

شنبه؛ نفت با طعم قطعنامه

بورس اولین روز هفته پایانی آبان ماه را قرمزپوش به پایان برد. افت قیمت نفت و  تصویب قطعنامه ضد ایرانی را می‌توان مهم‌ترین اخباری دانست که روند روز شنبه بازار سهام را رقم زد. هر چند که خبر افزایش حداقل ۳۵ درصدی قیمت پایه سیمان در بورس کالا منجر شد، این گروه از معدود نمادهای سبز رنگ بورس روز شنبه باشد.

در پایان معاملات روز شنبه، ‌شاخص کل با افت بیش از ۲۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد و تا ارتفاع یک میلیون و ۳۹۲ هزار واحدی عقب نشینی کرد. فلزی‌ها و پالایشی‌ها بیش‌ترین نقش را در کاهش شاخص کل داشتند. شاخص هم وزن نیز با افت بیش از ۳٬۵۰۰ واحدی تا سطح ۳۹۷ هزار واحد کاهش پیدا کرد.

هرچند که ارزش معاملات خرد در معاملات روز شنبه بهبود یافت و به  حدود ۳هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید اما این موضوع همراه با تشدید خروج پول حقیقی بود. در جریان معاملات روز شنبه ،‌حقیقی‌ها بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۳ درصد ارزش معاملات خرد از بازار خارج کردند.

یکشنبه برعکس شنبه

شاخص کل در جریان معاملات روز یکشنبه، عقبگرد روز شنبه خود را جبران کرد و با افزایش بیش از ۱۱هزار و ۵۰۰ واحدی دوباره وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شد. نگاهی به نمادهای اثرگذار نشان می دهد که عملاً بازار روز یکشنبه، برعکس روز شنبه بود و فلزی‌ها و پالایشی‌ها نقش مهمی در افزایش شاخص کل داشتند.  شاخص هم وزن نیز با افزایش حدود ۵هزار واحدی همراه شد و دوباره وارد کانال ۴۰۰هزار واحدی شد.

در معاملات روز یکشنبه اقبال به گروه خودرویی افزایش یافت و ایران خودرو و سایپا صف خرید شدند. این موضوع را می توان در عرضه فردا پژو ۲۰۷ در بورس کالا جستجو کرد؛ موضوعی که گامی رو به جلو برای حذف قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو تفسیر می شود.

ارزش معاملات خرد حدود ۳هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بود و ورود ۸۵ میلیارد تومان پول حقیقی ثبت شد.

دوشنبه؛ رفت و برگشت عشقی با ۲۰۷

در روزی که بورس تحت تاثیر اخبار استعفای عشقی و عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا قرار داشت،‌ شاخص کل در جریان معاملات روز دوشنبه افزایش بیش از ۴٬۴۰۰ واحدی همراه شد. شاخص هم وزن نیز افزایش بیش از ۱٬۶۸۵ واحدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد برای سومین روز پیاپی نیز بالای ۳هزار میلیارد تومان باقی ماند و با افزایش بیش از ۷ درصدی نسبت به روز گذشته برابر با ۳هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بود.

حقیقی ها در جریان معاملات روز دوشنبه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که گروه «خودرو و ساخت قطعات»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» بیش‌ترین سهم را در خروج پول حقیقی داشته است.

سه شنبه؛ کامبک ناتمام خودرویی

در حالی معاملات اولین روز آذر به پایان رسید که بازار به دو نیمه تقسیم شد. در نیمه اول شاهد یک بازار سرد و کم رونق بودیم و در  نیمه معاملات، رونق نسبی را تجربه کرد.

 شاخص کل بورس که در نیمه اول بازار تحت تاثیر معاملات پالایشی‌ها و فلزی‌ها کاهش یافته بود، در نیمه دوم بازار با لیدری خودرویی‌ها کمی از عقبگرد خود را جبران کرد. در نهایت شاخص کل اولین روز آذر ماه را با کاهش بیش از ۹۰۰ واحدی به پایان برد. بر خلاف شاخص کل، شاخص هم وزن صعودی بود و توانست با افزایش بیش از هزار واحدی تا سطح ۴۰۵ هزار واحدی بالا بیاید.

ارزش معاملات خرد در معاملات روز سه شنبه به حدود ۳هزار میلیارد تومان رسید و شاهد ورود بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم.

چهارشنبه؛ بازار بی روند

بازار آخرین روز هفته سبز بود ولی دوباره نشان داد که فعلا بدون روند است. شاخص کل در حالی در نیمه اول بازار افزایش بیش از ۳٬۲۰۰ واحدی را تجربه کرده بود که در یک ساعت بعدی عملاً بدون تغییر باقی ماند. ولی در یک ساعت پایانی دوباره روند نزولی به خود گرفت و به طور مشخص در نیم ساعت پایانی با فشار فروش بالایی همراه شد. در نهایت شاخص کل با افزایش بیش از ۲هزار و ۵۰۰ واحدی همراه شد. شاخص هم وزن نیز که در نیمه اول بازار با افزایش حدود ۱٬۹۰۰ واحدی همراه بود در ادامه عملا بدون تغییر باقی ماند و معاملات را در نهایت با ۱٬۸۰۰ واحد افزایش به پایان برد.

در پایان معاملات چهارشنبه دوباره ارزش معاملات خرد با ثبت عدد ۲هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به زیر سطح ۳هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. حقیقی‌ها نیز حدود ۷۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.