۰ نفر

خروج پول حقیقی شدید شد؛

گزارش پایانی بورس ۲۸ آبان ۱۴۰۱ / سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی دوباره از دست رفت

۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 682260
گزارش پایانی بورس ۲۸ آبان ۱۴۰۱ /  سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی دوباره از دست رفت

شاخص کل امروز با کاهش بیش از ۲۰هزار واحدی، دوباره به زیر سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی افت کرد. در جریان معاملات امروز هر چند شاهد بهبود ارزش معاملات خرد بودیم اما این موضوع همراه با تشدید خروج پول حقیقی شد؛ به گونه‌ای که ۲۳ درصد ارزش معاملات خرد بازار امروز مربوط به خروج پول حقیقی بود.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بورس اولین روز هفته پایانی آبان ماه را قرمزپوش به پایان برد. شاید اخبار آخر هفته در این کاهش بی تاثیر نبوده است؛ افت قیمت نفت و  تصویب قطعنامه ضد ایرانی را می‌توان مهم‌ترین اخباری دانست که روند امروز بازار سهام را رقم زد. هر چند که خبر افزایش حداقل ۳۵ درصدی قیمت پایه سیمان در بورس کالا منجر شد، این گروه از معدود نمادهای سبز رنگ بورس روز شنبه باشد.

در پایان معاملات امروز، ‌شاخص کل با افت بیش از ۲۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد و تا ارتفاع یک میلیون و ۳۹۲ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

فلزی‌ها و پالایشی‌های بیش‌ترین نقش را در کاهش شاخص کل داشتند؛ «فولاد» ۲٬۳۰۰ واحد، «فملی» با ۱٬۹۵۰ واحد، «شبندر» با ۱٬۴۰۰ واحد، «شتران» با ۱٬۳۵۰ واحد و «شپنا» با ۱٬۲۰۰ واحد بیش‌ترین اثرگذاری را بر شاخص کل داشتند.

شاخص هم وزن نیز با افت بیش از ۳٬۵۰۰ واحدی تا سطح ۳۹۷ هزار واحد کاهش پیدا کرد.

ارزش معاملات خرد بهبود یافت ولی ...

پس از آنکه در دو روز پایانی هفته گذشته، ارزش معاملات خرد به کم‌تر از ۳هزار میلیارد تومان رسیده بود، ‌در جریان معاملات روز شنبه دوباره شاهد بازگشت این رقم به بالای این سطح بودیم. امروز ارزش معاملات خرد حدود ۳هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

هرچند که ارزش معاملات خرد در معاملات روز شنبه بهبود یافت اما این موضوع همراه با تشدید خروج پول حقیقی بود. در جریان معاملات امروز،‌حقیقی‌ها بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۳ درصد ارزش معاملات خرد از بازار خارج کردند.

کدام صنایع و نمادها مورد اقبال بودند

در میان صنایع، گروه « فرآورده‌های نفتی» با ۲۳۶ میلیارد تومان رکورددار خروج پول حقیقی بود. «فلزات اساسی» با ۹۸ و «محصولات شیمیایی» با ۸۸ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول قرار داشتند.

در نقطه مقابل، «سیمان، آهک و گچ» با ۴، «ساخت محصولات فلزی» با ۲.۵ و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» با ۲.۵ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

در میان نمادهای معامله شده نیز «شپنا» با ۹۶، «شتران» با ۷۵ و «حکشتی» با ۶۷ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

همچنین «کالا» با ۵، «پرداخت» و «حتوکا» با ۳ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.