۰ نفر

شاخص کل یخ زد؛

گزارش بورس هفته چهارم آبان ۱۴۰۱ / ایست بورس پس از دو هفته طلایی

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبر: 681853
گزارش بورس هفته چهارم آبان ۱۴۰۱ / ایست بورس پس از دو هفته طلایی

هفته چهارم آبان برای بورس بر خلاف دو هفته گذشته کم رونق و بی فروغ بود. شاخص کل با ثبت بازدهی هفتگی حدود ۰.۰۵- درصدی عملا بدون تغییر بود و شاخص هم وزن بازدهی هفتگی کم‌تر از یک درصدی را ثبت کرد. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در این هفته حدود ۳هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته کاهش حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. حقیقی‌ها هم به طور روزانه ۳۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ هر چقدر هفته دوم و سوم آبان برای معامله‌گران هیجان انگیز و طلایی بود، هفته چهارم کم رونق بود. البته بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تاکید کرده بودند که پس از دو هفته احتمالا بورس به یک توقف نیاز دارد. حالا باید منتظر ماند که هفته آینده معاملات به کدام سو سوق پیدا می‌کند؟

روز شنبه شاخص کل چهارمین هفته آبان را هم صعودی آغاز و رشد حدود ۱۲ هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز با رشد بیش از ۴ هزار واحدی به کار خود پایان داد. با این وجود برخی از علایم هم نشان می‌داد که کم کم برخی از فروشندگان وارد عمل شدند. ارزش معاملات خرد هر چند نسبت به میانگین هفته گذشته کاهش پیدا کرد اما همچنان امیدوار کننده بود و در جریان معاملات روز شنبه حدود ۴هزار میلیارد تومان ثبت شد. همچنین در حالی در یک ساعت ابتدایی معاملات، حقیقی‌ها بیش از ۵۰ میلیارد تومان پول وارد بازار کرده بودند اما در نهایت خروج بیش از ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی ثبت شد.

روز یکشنبه شاخص کل پس از یازده روز رشد بی وقفه، بیش از ۶هزار و ۹۳۷واحد افت را تجربه کرد و نتوانست رکورد صعودی خود را به ۱۲ روز برساند. شاخص هم وزن هم پس از نوسان بین اعداد مثبت و منفی نهایتا ۸۰ واحد کاهش یافت.ارزش معاملات خرد هم نهایتا به حدود ۳هزار و ۳۸۵میلیارد تومان رسید  و حقیقی ها ۳۱۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

روز دوشنبه شاخص کل بورس با ۱۰ هزار و ۹۶۸ واحد کاهش به کار خود پایان داد. با این وجود نگاهی به روند تغییرات شاخص کل نشان می‌داد که عملا از میانه‌های بازار شاخص کل بدون تغییر باقی مانده است. شاخص هم وزن که در ۳۰ دقیقه ابتدایی در مدار مثبت بود، با افزایش عرضه پا در مسیر منفی گذاشت و نهایتا با ۳هزار و ۱۰ واحد افت به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد نهایتا به ۳هزار و ۲۸۰میلیارد تومان رسید و حقیقی ها حدود ۶۸۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که حدود ۲۱ درصد از ارزش معاملات است.

در پایان معاملات روز سه شنبه شاخص کل بورس توانست رشد ۲هزار و ۲۸۱ واحدی ثبت کند و شاخص هم وزن هم توانست حدود هزار واحد افزایش پیدا کند و این درحالی است که از نیمه معاملات هر دو نماگر قسمتی از رشد خود را پس گرفتند. ارزش معاملات خرد ولی نتوانست به بالای ۳هزار میلیارد تومان برسد و رقم ۲هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان را ثبت کرد. حقیقی ها در مجموع ۲۷۹میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

روز چهارشنبه شاخص کل هر چند در ابتدای معاملات روند کاهشی در پیش گرفته بود اما در نهایت معاملات را با افزایش حدود ۳هزار و ۱۵۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم وزن نیز با افزایش یک هزار و ۷۰۰ واحدی توانست تا میانه‌های سطح ۴۰۱ هزار واحدی بالا بیاید. ارزش معاملات خرد برای دومین روز پیاپی به زیر سطح ۳هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و با افت حدود ۶ درصدی به سطح ۲هزار و ۴۹۲ میلیارد تومانی رسید و حقیقی‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.