۰ نفر

گزارش معاملات امروز بورس؛

هفته رویایی بورس ادامه دارد / عقده گشایی شاخص کل

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱
کد خبر: 678013
هفته رویایی بورس ادامه دارد / عقده گشایی شاخص کل

بورس همچنان روی نوار صعود است و پس از مدت‌ها سهامدران با دلی خوش به نقشه بازار نگاه می‌کنند.در معاملات روز سه شنبه نهایتا شاخص کل توانست بیش از ۱۰ هزار واحد رشد کند تا برخی از سطوح از دست رفته را پس بگیرد. شاخص هم وزن نیز در همان جهت پشت سر شاخص کل با افزایشی ۴هزار و۲۴۳ واحدی همراه بود.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بازار امروز هم در رفتاری مشابه با دیروز، سراسر صعودی بود. برخلاف دو روز ابتدایی هفته که شاخص کل در مسیر صعودی سیر می‌کرد و جور این افزایش بر دوش بزرگان بود و در همان زمان شاخص هم وزن نشان از فشار فروش در کلیت و سهم‌های کوچکتر بازار داشت؛ دیروز و امروز کلیت بازار هم سبز بود و هم صحنه برتری خریداران بر فروشندگان.

همانند روزهای گذشته می‌توان اصلی ترین عامل این صعود و یا جرقه لازم برای این صعود را ابلاغ بسته حمایتی ۱۰ بندی سازمان بورس دانست.اما سوال اصلی این است که این رشد به معنی بازگشت شاخص به روزهای خوش صعود است یا اینکه این روزهای سبز بیشتر یک فرصت فروش و یا در بهترین حالت یک نوسان مثبت هستند؟ اگرچه همانطور که در گزارشات قبلی به کرات اشاره کردیم به نظر کارشناسان بازار ارزشمند است ولی لزوما نمی‌توان ارزشمندی را دلیل و یا مقارن با تداوم صعود شاخص کل دانست. نشان به آن نشان که بیشتر اظهارنظرها در مورد ارزشمندی بازار با استناد به p/e بازار در روزها نزولی شاخص در هفته گذشته به اوج خود رسیده بود؛ حال آنکه بورس سراسر قرمز بود.

سایر شرایط تاثیرگذار بازار از جمله قیمت‌های جهانی،قیمت دلار و شرایط ملتهب سیاسی و اقتصادی تغییر معنا داری نداشته‌اند.ارزش معاملات خرد امروز نهایتا به حدود ۲هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید و گرچه نشان دهنده بهبود نسبی در مقایسه با مقادیر این مولفه در هفته گذشته است اما همچنان در قیاس با سقف خود سطح پایینی است. همچنین با وجود ورود ۲۳ میلیارد تومان از طرف حقیقی ها در ۶۰ دقیقه ابتدایی بازار، امروز  نهایتا حقیقی ها در مجموع ۱۸۶ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. اگرچه هردو نماگر نشان از بهبود نسبی دارند ولی همچنان باید منتظر ماند و دید حقیقی ها تصمیم به ورود پول به بازار می گیرند یا خیر و بر اساس عملکرد این دو مولفه در روزها آتی بازار سبز خواهد ماند یا پس از این بهار هم خزانی است.

در پایان معاملات امروز،شاخص کل بورس با رشدی ۱۰هزار و ۶۲۸ واحدی توانست تا میانه کانال یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی بالا بیاید.

فارس،فولاد،وامید و شستا بیشترین تاثیر را برروی شاخص کل داشتند.

شاخص هم وزن نیز افزایشی ۴هزار و ۲۴۳ واحدی را به همراه داشت.

وبانک با ۸.۵،خبنیان با ۸ و تمحرکه با ۷ میلیارد تومان بیشرین و شپنا با ۴۳،شبندر با ۳۸ و بپاس با ۲۴ میلیارد تومان بیشترین خروج پول را به نام خود زدند.

در میان صنایع نیز ماشین آلات و تجهیزات با ۱۲ میلیارد تومان بیشترین ورود و فرآورده های نفتی با ۸۸ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.