۰ نفر

گزارش‌های ناامیدکننده فلزی‌ ها؛

سود فولادی‌ ها در تابستان چقدر آب رفت؟

۷ آبان ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 677038
سود فولادی‌ ها در تابستان چقدر آب رفت؟

طی دو هفته گذشته ریزش شاخص کل و شاخص هم وزن شدت گرفته‌ است؛ در میان عوامل متعددی که برای این شرایط عنوان می‌شود، گزارش‌های ناامیدکننده برخی صنایع مزید بر علت شده است. فولادی‌ها و آهنی‌ها یکی از صنایعی است که با کاهش محسوس سودآوری در تابستان همراه بود. بررسی گزارش‌های ۲۰ نماد این صنعت حاکی از این است که سود این شرکت‌ها نسبت به بهار تقریبا نصف شده است.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بازار سهام طی چند ماه گذشته و به طور مشخص از اواخر اردیبشهت ماه یک روند نزولی را تجربه می‌کند؛ به گونه‌ای که از ۲۸ اردیبهشت تا ۴ آبان شاخص کل افت حدود ۲۳ درصدی را ثبت کرده و شاخص هم وزن در این مدت حدود ۲۰ درصد کاهش یافته‌است. روندی که با گذشت زمان و با تشدید ریسک‌های سیستماتیک از یکسو با کاهش محسوس ارزش معاملات خرد و رکود معاملات همراه شده و از سوی دیگر، روند نزولی بورس به ویژه در هفته‌های گذشته تشدید شده است. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه که در هفته پایانی اردیبهشت به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود، در هفته پایانی مهر ماه به زیر ۲هزار میلیارد تومان هم کاهش یافت. هفته ابتدایی آبان ماه با ثبت شدیدترین کاهش هفتگی شاخص کل و شاخص هم وزن در سال ۱۴۰۱ همراه شد.

در این میان نمادهای فلزی و آهنی به ویژه در دو هفته اخیر نقش بسزایی در کاهش شاخص کل داشتند. به عنوان مثال چهارشنبه میدکو و فولاد دو نماد فعال در صنعت آهن و فولاد در صدر نمادهای تاثیرگذار برکاهش شاخص کل بودند و این دو نماد بیش از ۴هزار واحد از افت شاخص کل را در روز چهارشنبه رقم زدند. فارغ از چشم انداز نه چندان روشن این صنعت در جهان، یکی از دلایل عمده را می تواند در گزارش‌های تابستان این شرکت‌ها مشاهده کرد.

سود فولادی ها آب رفت

بررسی صورت‌های مالی ۲۰ شرکت بورسی فعال در صنعت فولاد و آهن نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در مجموع در تابستان امسال سود ناخالص حدود ۱۹ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومانی را شناسایی کردند که نسبت به فصل بهار کاهش ۴۵ درصدی و نسبت به فصل تابستان سال گذشته کاهش بیش از ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد. نگاهی به روند سودناخالص نشان می‌دهد که این ۲۰ شرکت بدترین عملکرد فصلی را از پاییز سال ۱۳۹۹ داشته اند.

بورس سود فولادی ها

به طور کلی سودناخالص شرکت‌های بورسی فولادی و آهنی در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش بیش از ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این ۲۰ نماد در تابستان امسال سود خالص ۱۷هزار و ۲۳۶ میلیارد تومانی را ساخته اند که که حاکی از کاهش ۴۲.۴ درصدی در مقایسه با فصل بهار و کاهش ۴۵.۳ درصدی نسبت به تابستان سال گذشته است.

بورس سود فولادی ها

به طور کلی مجموع سود خالص ۲۰ نماد فولادی و آهنی در نیمه نخست امسال سود خالص ۴۷هزار و ۱۶۸ میلیارد تومانی را شناسایی کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰،‌کاهش ۱۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد.