۰ نفر

پاسخ به پرسش‌های متداول؛

بانک یا صندوق درآمد ثابت؟ / چگونه در صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری کنیم؟

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۰۳
کد خبر: 674908
بانک یا صندوق درآمد ثابت؟ / چگونه در صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری کنیم؟

صندوق‌ سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت نوعی از صندوق ‌های سرمایه‌گذاری هستند که با تجمیع سرمایه‌های خرد سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری آن در سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت کم ریسک و... سودی پایدار و کم ریسک را برای سرمایه‌گذاران به همراه می‌آورد.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ صندوق های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند که یکی از کم‌ ریسک‌ترین ابزارهای مالی است. در این گزارش به متداول‌ترین پرسش‌های در خصوص صندوق ‌های سرمایه‌گذاری ثابت پاسخ می‌دهیم:

آیا سودآوری صندوق درآمد ثابت بالاتر از سود سپرده بانکی است؟

بله، مدیریت صندوق‌های درآمد ثابت بر عهده‌ی تیم‌های حرفه‌ای از کارشناسان بازار سرمایه است. به همین دلیل قادر هستند با شناسایی موقعیت‌های بهینه سرمایه‌گذاری در بازار اوراق با درآمد ثابت و سپرده  بانکی،  بهترین بازدهی پایدار را کسب کنند. از طرفی حجم بالای منابع تحت مدیریت این صندوق‌ها به آن‌ها قدرت چانه‌زنی بالاتر در نرخ سود سپرده‌های بانکی‌ و اوراق می‌دهد. در نتیجه عموما بازده‌ صندوق‌های درآمد ثابت بالاتر از سود بانکی است.

چرا صندوق‌های درآمد ثابت کم ریسک هستند؟

زیرا عمده دارایی خود را در سپرده‌های بانکی و اوراق کم‌ریسک و با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند که جز کم‌ریسک‌ترین گزینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری است. همچنین بر خلاف سپرده‌های مدت‌دار بانکی، جریمه برداشت زودهنگام ندارند.

این صندوق‌ها تحت نظارت چه نهادی فعالیت می‌کنند

 تمامی صندوق‌های با درآمد ثابت با مجوز سازمان بورس و تحت نظارت دائمی این سازمان فعالیت می‌کنند و ملزم به انتشار گزارش‌های روزانه از عملکرد خود به عموم مردم هستند.

چند صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت وجود دارد و چگونه می‌توان عملکردشان را مقایسه کرد؟

هم اکنون ۱۱۵ صندوق سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت در حال فعالیت هستند که خالص ارزش دارایی آن‌ها بالغ بر ۴۸۹ همت است.

چگونه می‌توان در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ نوع معامله به دو نوع صدور ابطالی و قابل معامله در بورس تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیح داده می‌شود.

صندوق صدور ابطالی

برای خرید واحدهای این نوع صندوق‌ها می بایست به وبسایت صندوق مراجعه کرده و از طریق ثبت‌نام در آن اقدام به خرید واحدهای صندوق کرد. قیمت هر واحد صندوق در وبسایت صندوق و تحت عنوان قیمت صدور اعلام می‌شود و سرمایه‌گذار می‌تواند به میزان سرمایه مدنظر خود واحدهای صندوق را خریداری کند.

صندوق‌های قابل معامله در بورس

برای سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس، تنها داشتن کد بورسی کافی است. سازوکار خرید و فروش واحدهای آن مشابه خرید و فروش سهام است و از طریق پنل کارگزاری و با چند کلیک می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. با این تفاوت که کارمزد خرید و فروش آن‌ها بسیار ناچیز و حتی کمتر از سود یک روز صندوق است. برای اطلاع از قیمت هر واحد این صندوق‌ها میتوان به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس به آدرس TSETMC.COM  یا سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها  مراجعه کرد و از طریق جستجوی نام صندوق به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد.

آیا صندوق‌های درآمد ثابت سود واریز می‌کنند؟

بعضی از صندوق‌های درآمد ثابت واریز سود ماهانه دارند و بعضی دیگر سود واریز نمی‌کنند و در عوض ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری متناسب با سود ساخته شده بالا می‌رود و سرمایه گذاران در زمان فروش واحدها، سود شناسایی می کنند.

در ادامه جدول مقایسه بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت قابل معامله و بدون تقسیم سود، از ابتدای سال ۱۴۰۱آورده شده‌است.