۰ نفر

به دنبال بهانه ای برای بازگشت؛

پیش بینی بورس هفته سوم مهر / شاخص کل به ته خط رسیده است؟

۱۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۰
کد خبر: 672397
پیش بینی بورس هفته سوم مهر / شاخص کل به ته خط رسیده است؟

پاییز بورس فعلاً سبز نشده است؛ شاخص کل همچنان بر مدار نزول قدم می‌گذارد و ارزش معاملات هر روز آب می‌رود. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته دوم مهر حدود یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان بود که پایین ترین میزان از ابتدای امسال محسوب می‌شود. در این هفته به اندازه ۲۰ درصد ارزش معاملات خرد، حقیقی ها پول از بازار خارج کردند. در این شرایط چه سناریوهایی پیش روی بورس در هفته سوم مهر ماه قرار دارد؟

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ در حالی وارد هفته سوم مهر می شویم که ریسک های سیستماتیک بازار سهام نسبت به هفته های گذشته تغییر محسوسی نکرده است و همچنان ابهام هایی که به تشدید رکود بورس منجر شده به قوت خود باقی است. همانگونه که در گزارش تحلیل هفتگی بورس اشاره شد، نتیجه چنین شرایطی به تشدید رکود بازار سهام منجر شده و ارزش معاملات خرد به کم ترین میزان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. بنابراین به نظر می رسد که در چنین وضعیتی نباید انتظار داشته باشیم که بورس در هفته سوم مهر ماه تغییر محسوسی را تجربه کند. با این وجود برخی از متغیرهای مهم این امیدواری را ایجاد می‌کند که این هفته معاملات متعادل تری را نسبت به هفته های گذشته تجربه کنیم.

فروشنده ها ته کشیدند

اولین موضوع به اشباع فروش باز می گردد. نگاهی به چارت‌ شاخص کل نشان می دهد که شاخص قدرت نسبی یا همان اندیکاتور RSI به پایین ترین حد از سال ۱۳۹۴ رسیده است. موضوعی که می توان آن را کاهش شدید فروشنده ها تفسیر کرد. محدوده ای که غالبا با واکنش شاخص کل همراه بوده است. با این وجود این احتمال نیز وجود دارد که همانند سال ۱۳۹۳،‌ اندیکاتور RSI به زیر ۳۰ واحد نفوذ کند که به معنای این است که رکود بازار از شرایط این روزها نیز شدیدتر خواهد شد. نکته دیگری که ما را به معاملات متعادل تر در هفته سوم مهر امیدوار می کند این است که شاخص کل به یک محدوده حمایتی قوی دیگری رسیده است.

بنابراین با توجه به شرایط تکنیکالی شاخص کل، می توان وزن بیش تری را به این سناریو داد که هفته سوم مهر ماه شاهد نوسان مثبت بازار سهام باشیم.

پیش بینی بورس

نفت، ناجی بورس می شود

قیمت نفت برنت که تا سطح ۸۵ دلار کاهش پیدا کرده بود،‌ تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس طی چند روز گذشته دوباره صعودی شد و تا ارتفاع ۹۵ دلاری بالا آمد. اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» و کشورهای تولیدکننده نفت خارج از این سازمان از جمله روسیه، موسوم به «اوپک پلاس» درباره کاهش دو میلیون بشکه‌ای میزان تولید روزانه نفت، توافق کردند. حتی بانک مورگان استنلی پیش بینی کرده است که قیمت نفت در سه ماه نخست سال آینده میلادی به ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کند. موضوعی که می تواند به عنوان یک محرک برای بورس تلقی شود.

دوباره تحریم، دوباره مذاکرات

روز پنجشنبه خبر تحریم برخی از مقامات ایرانی توسط آمریکا منتشر شد. هر چند که این تحریم ها بیش تر افراد و نهادهای نظامی را هدف قرار داده است اما اقتصاد ایران به کلمه تحریم آلرژی دارد و بار روانی آن می تواند شوک منفی برای بورس به همراه داشته باشد. به ویژه آنکه برخی منابع خبر از آغاز مذاکرات احیای برجام در یک ماه آینده می‌دهند. به بیا دیگر، تشدید تحریم ها و فضای سیاسی منفی، بدبینی به نتایج آن را بیش تر می کند.

پیش بینی بورس هفته سوم مهر

با توجه به موارد اشاره در این گزارش به نظر می رسد که احتمالا بورس در این هفته با نوسان مثبتی همراه باشد. با این وجود با توجه به اینکه ریسک های سیستماتیک بازار سهام نه تنها تعدیل نشده بلکه بر شدت آن افزوده شده است، این نوسان مثبت را نمی توان به عنوان پایان روند نزولی در نظر گرفت. در حقیقت فعلا بازار سهام آنقدر زیر پایش برای آغاز یک روند صعودی قوی محکم نشده است.