۰ نفر

گزارش معاملات امروز؛

ترس به دل بورس افتاد / نگاه شاخص به معاملات هفته آینده

۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۰۱
کد خبر: 666276
ترس به دل بورس افتاد / نگاه شاخص به معاملات هفته آینده

بورس امروز تغییر محسوسی نسبت به روزهای گذشته نکرد اما برخی از متغیرها مهم این نگرانی را ایجاد کرده ‌است که شاید سطح حمایتی مهم شاخص کل از دست رفته باشد. در این شرایط به نظر می رسد بازار هفته آینده از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس امروز کمی نگران کننده بود و سیگنال‌های منفی را به همراه داشت. شاخص کل با کاهش حدود ۸هزار واحدی همراه شد و تا ارتفاع یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحدی پایین آمد؛ «کچاد»، «فملی»، «فارس»، «شبندر»، «شستا»، «نوری» و «شبریز» بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت.

از یکسو نگاهی به نمادهای اثرگذار نشان می دهد که تقریبا تمام گروه های مهم و اثرگذار با فشار فروش همراه بودند و از سوی دیگر، نگاهی به چارت هفتگی نشان می دهد که اصلاح روز گذشته شاخص کل منجر شد که شاخص به سطح حمایتی خود نفوذ کرد و با ادامه این روند در بازار امروز هم کندل هفتگی پایین تر از این سطح (میانگین متحرک ۵۰ دوره‌ای) بسته شد. با در نظر گرفتن این موضوع و همچنین برخی از متغیرهای دیگر،‌ این نگرانی را تشدید می کند که احتمالا این سطح حمایتی از دست رفته باشد. موضوعی که اهمیت معاملات هفته آینده را بیش از گذشته می کند.

بنظر می‌رسد بدلیل عدم تغییر در فاکتور مهم چندماه اخیر بازار و اقتصاد ایران یعنی برجام و همچنین اصلاح قیمت‌های جهانی،شاخص کل دلیلی برای صعود نمی‌بیند و معامله گران یا نظاره‌گرند یا بیشتر به تک سهم ها و نمادهای کوچکتر روی آورده‌اند.از این جهت در تمامی روزهای این هفته،ارزش معاملات خرد پایین بود، شاخص کل منفی و شاخص هم وزن مثبت.اما امروز با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در کلیت بازار در تایم پایانی بازار شاخص هم وزن هم عقب گردی ۴۴۹ واحدی داشت و در سطح ۴۱۰ هزار واحدی قرار گرفت.

ارزش معاملات خرد هم به نزدیکی سه هزار میلیارد تومان رسید و افزایشی ۳۰ درصدی نسبت به معاملات دیروز را نشان میدهد،گرچه این افزایش با خروج پول حقیقی ها همراه بود و آنها ۱۷۷ میلیارد تومان از بازار خرج کردند. در حالی که شاخص کل به سطح حمایتی نفوذ کرده و شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار هستیم، افزایش ارزش معاملات خرد نمی تواند چندان خوشحال کننده باشد.

«آسیاتک» با ۱۴میلیارد تومان، «قشرین» با ۱۰ و «فولاد» با ۷ میلیارد تومان بیشترین ورود و «خاور» با ۱۶.۵، «خساپا» با ۱۴ و «شپنا» با ۱۳ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

در پایان و در میان صنایع،گروه اطلاعات و ارتباطات با ۱۵ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را از آن خود کرد و گروه خودرو و ساخت قطعات با ۴۶ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساند.