۰ نفر

داستان بی پایان برجام و بازارهای جهانی؛

پیش بینی بورس؛ شاخص کل از کجا باز می گردد؟

۱۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۵۴
کد خبر: 665293
پیش بینی بورس؛ شاخص کل از کجا باز می گردد؟

بورس روز شنبه را منفی آغاز کرد؛ جاییکه دلاری‌ها و ریالی‌ها با هم روند اصلاحی در پیش گرفتند و کلیت بازار با فشار فروش همراه بود. در حالی ارزش معاملات خرد بازار روز شنبه برابر با حدود ۲هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان بود که شاهد خروج حدود ۴۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم؛ به بیان دیگر خروج پول حقیقی برابر با ۱۶ درصد ارزش معاملات خرد بود که بالاترین میزان طی یک ماه گذشته محسوب می‌شود. این موضوع به خوبی جو منفی بازار روز شنبه را نمایان می‌کند. چه عواملی شرایط بازار روز شنبه را رقم زد و بورس روز یکشنبه به کدام سو می‌رود؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس روز شنبه را قرمزپوش آغاز کرد،‌ شاید این عبارت نکته جدیدی برای بازار در حداقل سه هفته گذشته نباشد اما امروز همه قرمز بودند و تقریبا تمام صنایع چه دلاری و چه ریالی، همگی، فشار فروش بالایی را تجربه کردند. در حقیقت دو ریسک اساسی بورس، همزمان یقه بازار را گرفته بود. در هفته گذشته بازهم شاخص هم وزن که می توان آن را دماسنج نمادهای کوچک تلقی کرد،‌ روند مثبتی را در پیش گرفته بود اما امروز با جو بازار،‌ همراه با شاخص کل نزولی شد. شاخص کل در پایان معاملات امروز با کاهش حدود ۱۲هزار و ۵۰۰ واحدی همراه شد و تا سطح یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی پایین آمد. شاخص هم وزن هم امروز با افت حدود ۴هزار واحدی همراه شد و تا سطح ۴۰۷ هزار واحدی کاهش پیدا کرد؛ موضوعی که نشان می دهد که فشار عرضه در کلیت بازار بود.

بورس برجام را دیگر باور ندارد

 از یکسو، اخبار منتشر شده از برجام، ابهام از آینده آن را بیش از گذشته کرده است؛ ایران آخر هفته گذشته پاسخ آمریکا را داد و آمریکایی‌ها، پاسخ ایران را ناامیدکننده توصیف کردند. همین خبر کافی بود تا امروز ریالی‌های بازار فشار فروش بالایی را تجربه کنند. نمود این موضوع را می توان به خروج پول حقیقی از صنایع برجامی مشاهده کرد. معمولا از سه گروه « خودرو و ساخت قطعات»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» به عنوان برندگان برجامی یاد می‌شود؛ سه گروهی که امروز بالاترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

« خودرو و ساخت قطعات» با ۵۲، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۴۶ و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» با ۴۵ میلیارد تومان صدرنشین خروج پول حقیقی بودند. در میان نمادهای معامله شده امروز،‌ سه نماد با بیش‌ترین خرج پول حقیقی متعلق به برجامی‌ها بود؛ جاییکه حکشتی با ۳۴، خساپا با ۱۸ و وبملت با ۱۷ میلیارد تومان رکورددار خروج پول حقیقی در بازار امروز بودند.

تمام این اعداد و ارقام نشان از جو منفی بازار نسبت به آینده برجام و معاملات هیجانی این گروه دارد. به نظر می رسد در صورتی که اخبار جدیدی از برجام منتشر نشود،‌ این فشار فروش در ریالی‌های بازار فردا هم ادامه داشته باشد.

سرخی بازارهای جهانی مسری بود

هرچند که جو منفی برجام،‌دوباره دلار را به بالای ۳۰ هزار تومان کشاند اما این موضوع هم نتوانست، دلاری‌های بازار را صعودی کند؛ ریشه این موضوع به معالات منفی بازارهای جهانی کامودیتی در آخر هفته گذشته باز می‌گردد و اصلاح شدید این بازارها در سه روز پایانی هفته گذشته و نگرانی از تشدید رکود به بازار ایران هم سرایت کرد تا دلاری ها و ریالی ها با هم بسوزند. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه به نظر می رسد که این جو منفی همچنان در معاملات فردا هم ادامه داشته باشد و حداقل در نیمه اول بازار شاهد فشار فروش در این نمادها باشیم.

اصلاح شاخص کل تا کجا ادامه دارد؟

نگاهی به چارت شاخص کل در تایم فریم هفتگی نشان می‌دهد که شاخص کل به حمایت میانگین متحرک ۵۰ دوره‌ای خود رسیده است؛ حمایتی که در اصلاح قبلی بورس که از خرداد ماه شروع شده بود به آن واکنش نشان داد. در صورتی که این حمایت از دست برود،  حمایت بعدی در محدوده یک میلیون و ۳۷۰ هزار واحد (میانگین متحرک ۷۵ دوره‌ای) قرار دارد که حمایت بسیار معتبری است و حتی در اصلاح سال ۹۹، شاخص کل به زیر این سطح نیامد. بنابراین در شرایط کنونی و تا زمانی که میانگین متحرک ۲۵ دوره‌ای در تایم فریم هفتگی به زیر میانگین متحرک ۵۰ دوره ای نیاید،‌می توان این محدوده را به عنوان یک حمایت معتبر در نظر گرفت.

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۳ شهریور

با توجه به شرایط گفته شده به نظر می رسد که روند بازار فردا هم مشابه روز شنبه باشد؛ با این وجود احتمالاً کمی از هیجانات بازار کاسته شود. به نظر می رسد که در شرایط کنونی و تا زمانی که ریسک‌های بازار یعنی برجام و بازارهای جهانی تا حدودی تعدیل نشوند، همچنان استراتژی بهینه،‌ توجه به تک سهم‌ها به جای صنایع و همچنین کاهش حد سود و زیان باشد.