۰ نفر

تردیدهای برجامی بازار؛

پیش بینی بورس؛ برجام همه را نوسان‌گیر و کوتاه مدت کرده است!

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۱۶
کد خبر: 663561
پیش بینی بورس؛ برجام همه را نوسان‌گیر و کوتاه مدت کرده است!

اگرچه معاملات روز شنبه بورس رشد ۷۶۰۰ واحدی را برای شاخص کل رقم زد؛ اما عرضه‌ها در نیمه دوم بازار افزایش پیدا کرد. شاخص هم وزن نیز رفتاری مشابه داشت و نهایتا با افزایشی حدود ۲هزار واحد، در سطح ۴۱۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. هر چند ارزش معاملات خرد روز شنبه بالای سطح سه هزار میلیارد تومان حفظ شد اما نسبت به روز چهارشنبه کاهش نسبی را نشان می‌دهد. همچنین در حالی در نیمه اول بازار حقیقی‌ها پول وارد بازار کردند اما در ادامه با تشدید فروش عرضه‌ها،‌ در نهایت حقیقی‌ها بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بازار هفته دوم شهریور را مثبت آغاز کرد. سه عامل در مثبت بودن بازار نقش بسزایی داشت؛ جهش ۲۰ درصدی قیمت اوره، افزایش دوباره قیمت نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار و  بهبود قیمت سنگ آهن. نگاهی به نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص هم نشان می دهد که پالایشی‌ها، اوره‌سازان و سنگ آهنی نقش اصلی را در رشد شاخص داشتند. برجامی‌ها هم امروز با فشار فروش بالایی همراه بودند و به طور مشخص خودرویی‌ها و بانکی‌ها در محدوده منفی معامله شدند.

هر چند معاملات روز شنبه بورس،‌ مثبت بود اما فشار فروش به ویژه در نیمه دوم بازار افزایش پیدا کرد؛‌ شاخص کل و شاخص هم وزن از میانه‌های بازار نزولی شدند و حقیقی‌ها در حالی بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که در نیمه اول بازار شاهد ورود پول حقیقی بودیم. در حقیقت همچنان تردیدهای برجامی را می تواند در معاملات دید؛ شرایطی که اجازه شکل گیری یک روند پر قدرت را نه تنها در کلیت بازار نمی دهد بلکه معاملات نمادها را هم تحت تاثیر قرار داده است.

هرچند همچنان احیای برجام وزن بیش‌تری نسبت به عدم دستیابی به توافق هسته ای دارد اما تردیدها نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده است؛ حداقل اینکه برخلاف تصورهای هفته گذشته به نظر نمی رسد که احیای برجام در کوتاه مدت ممکن باشد و باید دوباره منتظر آغاز مذاکرات برجامی باشیم. نمود این موضوع را حتی می توان در بازار ارز مشاهده کرد؛ جاییکه دلار دوباره گارد صعودی به خود گرفت و در مرز کانال ۳۰ هزار تومان معامله شد. در این شرایط معامله گران با کسب سودهای اندک از معاملات خارج می شوند و حد سود خود را پایین در نظر می گیرند و این واکنشی به فضای بی ثبات اقتصادی و سیاسی کشور است.

بورس فردا چه می‌شود؟

اولین موضوع این است که با توجه به افزایش فشار فروش در نیمه دوم بازار،‌ محتمل ترین سناریو افزایش عرضه ها در نیمه اول بازار باشد. این فشار عرضه به نظر می رسد که در نمادهای خودرویی بیش تر هم باشد. نمادهایی که غالباً در سقف‌های کوتاه مدت خود قرار دارند و شرایط به گونه ای نیست که بتوانند از این سقف ها عبور کنند. پالایشی ها و اوره سازان اما شرایط متفاوتی را پشت سر می‌گذارند؛‌با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه،‌ شاید جو افزایش قیمت نفت و اوره در بازار فردا کاهش پیدا کند. به ویژه اینکه صحبت های رییس فدرال رزرو،‌افزایش نرخ بهره را محتمل تر کرده است. موضوعی که با توجه به افزایش عرضه در این نمادها دوباره این سناریو را که در نیمه اول بازار شاهد افزایش عرضه باشیم،‌ محتمل می کند. بنابراین به نظر می رسد که شاید فردا شاخص کل مثبت ولی با افزایش عرضه کار خود را آغاز کند؛ در صورتی که این افزایش عرضه همراه با تقاضا در قیمت های بالا به ویژه در پالایشی‌ها،‌اوره سازان و سنگ آهنی ها باشد،‌ مثبت بودن شاخص دور از انتظار نیست اما به نظر نمی رسد همانند امروز شاهد مثبت بالا در این نمادها باشیم. نکته مهم این است که شاخص کل محدوده مقاومتی میانگین متحرک ۲۵ دوره ای را در تایم فریم هفتگی پیش روی خود دارد.  اما نمادهای برجامی احتمالا معاملات منفی را پشت سر بگذارند و شرایط برای خودرویی ها کمی بدتر از بانکی ها خواهد بود.