۰ نفر

در نیمه اول معاملات امروز؛

برزخ برجامی بورس همچنان ادامه دارد

۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۵۲
کد خبر: 660901
برزخ برجامی بورس همچنان ادامه دارد

بورس امروز هم با طعم برجامی است؛ ایران بالاخره پاسخ متن توافق پیشنهادی اروپا را داد؛ پاسخی که فعلاً مهر مرمانه دارد. همین موضوع منجر شده با تفسیرهای مختلف از آن، برزخ برجامی برای بورس همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بازار امروز هم تحت تاثیر اخبار برجامی قرار دارد؛ در ابتدای معاملات تفسیرهای مثبت از پاسخ ایران به اروپا در خصوص متن توافق نامه پیشنهادی،‌ تقاضا در گروه های برجامی و به طور مشخص خودرویی و بانکی را به همراه داشت و اکثر نمادهای این دو گروه را به صف خرید کشاند. در نقطه مقابل صنایع دلاری همچون فلزات اساسی، پتروشیمی‌ و پالایشی با فشار نسبی عرضه همراه شدند.

با این وجود در ادامه کمی از جو اولیه برجام کاسته شد و فشار عرضه در گروه های ریالی افزایش پیدا کرد، به گونه ای که بسیاری از نمادهای این گروه در نیمه اول بازار معاملات متعادلی را در قسمت سبز تابلو تجربه می کنند.

پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها هم که برخی از تحلیلگران معتقدند در صورت احیای برجام با اصلاح کوتاه مدت روبرو خواهند شد،‌ در نیمه اول بازار، معاملات خود را در محدوده صفر تابلو دنبال می کنند؛ هرچند که فشار فروش در پالایشی‌ها نسبت به پتروشیمی‌ها بیش تر به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه اروپا محتوای نامه ایران را محرمانه عنوان کرده است، احتمالا طی ساعات و روزهای آینده شاهد تفسیرهای مختلفی از متن این نامه باشیم؛ موضوعی که می تواند نوسان هایی را به بازار تحمیل کند. تا زمانی که برزخ برجامی به پایان نرسد، به نظر شرایط بورس همین گونه باشد.

در نیمه اول معاملات شاخص کل با افزایش حدود ۵۰۰ واحدی همراه شده است که نسبت به ابتدای بازار با کاهش بیش از ۲٬۵۰۰ واحدی همراه شده است. شپنا با ۶۵۰، شبندر با ۶۰۰، فملی با ۴۲۱ و فولاد با ۴۱۹ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند؛ در نقطه مقابل اخابر با ۶۳۱، وتجارت با ۵۷۱ و وبملت با ۴۸۲ واحد بیش تر نقش را در صعود شاخص ایفا کردند.

ارزش معاملات خرد در نیمه اول بازار حدود دو هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به روزهای گذشته بهبود یافته است.

در نیمه اول بازار حقیقی‌ها بیش از ۴۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند؛ آریان با ۱۳، فجام و شپنا با ۹ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی در نیمه اول بازار را تجربه کردند. در نقطه مقابل، وبملت با ۱۷، ذوب با ۱۵ و پترول با ۱۴ میلیارد تومان شاهد بیش ترین ورود پول حقیقی بوده است.