۰ نفر

امیدوار اما نگران؛

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۳ مرداد؛ ف.خ.ب مسئولیت شاخص کل را بر عهده می گیرد؟

۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۱۸
کد خبر: 660271
پیش بینی بورس یکشنبه ۲۳ مرداد؛ ف.خ.ب مسئولیت شاخص کل را بر عهده می گیرد؟

بورس روز شنبه همه را برای بازگشت پر شکوه از یک رکود فرسایشی امیدوار کرد. فعلاً همه چیز بر وفق مراد است. اما همیشه این «اما»ها هستند که داستان ها را عوض می کنند. به نظر می رسد که داستان روز یکشنبه بورس هم مهیج باشد. اما آیا با پایان یافتن فرصت ۴۸ ساعته برجامی بازهم پرنده اقبال در خیابان سعادت آباد لانه می کند؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس اولین روز هفته چهارم مرداد ماه را در حالی به پایان برد که معامله گران را نسبت به آینده بازار امیدوار کرد. امیدوار از این جهت که شاید روند نزولی بازار که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده،‌ پایان یابد. اصلاحی که با یکی از شدیدترین دوران رکودی بورس همراه بود. اما دلیل این خوش بینی برای بازگشت بازار چیست؟

داستان برجام به پایان می رسد؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که بورس را نه تنها در این مدت بلکه طی دو سال گذشته تحت تاثیر قرار داده است؛ داستان بی پایان مذاکرات احیای برجام است؛ حالا بازهم به نقطه ای رسیدیم که خوش‌بینی ها برای احیای برجام به اوج رسیده و خروجی رسانه ها مملو از خبرهای امیدوار کننده است. اقبال به گروه خودرویی و بانکی و به طور کلی سهام ریالی نیز به همین دلیل است.

سایه رکود جهانی کنار رفت؟

با تشدید تورم جهانی طی چند ماه گذشته، بانک های مرکزی جهان و به طور مشخص  فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کردند؛‌ موضوعی که با تشدید نگرانی از رکود اقتصادی، بازارهای جهانی را وارد فاز اصلاحی کرد. اما انتشار آخرین آمار تورم آمریکا این امیدواری را ایجاد کرد که شاید تورم کنترل شده باشد و این به معنای این است که احتمالا بانک های مرکزی از شدت سیاست‌های انقباضی خود بکاهند. موضوعی که با واکنش مثبت بازارهای جهانی همراه شد. این موضوع برای بازار سرمایه ایران که یک بازار کامودیتی محور است می تواند خبر خوشحال کننده ای باشد. اقبال به گروه فلزات اساسی در بازار امروز هم نمود همین موضوع بود.

امیدوارکننده است اما...

بنابراین دو رکن اصلی از ریسک های مهم بازار کمی تعدیل شده اند و منجر شد به بهبود شرایط معاملاتی روز شنبه شد. شاخص کل رشد ۱.۲۹ درصدی را ثبت کرد، ارزش معاملات خرد به بالاترین سطح ۱۷ روز معاملاتی گذشته خود رسید و در حالی که تا هفته گذشته در ۳۵ روز معاملاتی متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم؛ در چهار روز گذشته،‌ حقیقی‌ها در دو روز پول وارد بازار کردند.

در صورتی که شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند؛ یعنی برجام نهایی شود و شاهد کاهش تورم جهانی باشیم، به نظر می رسد که بانکی‌ها، خودرویی ها و فلزات اساسی بتوانند بازار را به روند صعودی بازگردانند. اما شاید شرایط برای پتروشیمی ها و پالایشی ها کمی متفاوت باشد؛ صنایعی که شاید حداقل در کوتاه مدت با فشار عرضه روبرو شوند.

 اما بیاییم واقع بین باشیم؛ طی این مدت چندین بار داستان برجام به پایان رسیده اما هر بار مانند سریال ها، فصل جدیدی از آن آغاز شده است. بنابراین تا چیزی نهایی نشده است نباید نقطه پایان مذاکرات را جدی گرفت. در خصوص رکود اقتصادی هم نباید تنها به آمار یک ماه اتکا کرد و عدم افزایش تورم را به معنای پایان تورم جهانی تلقی کرد. کمااینکه برخی از مقامات فدرال رزرو همچنان نسبت به موج تورمی احتمالی هشدار می دهند و بر ادامه افزایش نرخ بهره تاکید دارند. نگاهی به بازار اوراق بدهی هم همچنان هشداری از ادامه دار بودن شرایط تورمی پیش رو است.

پیش بینی بورس فردا

در مجموع باید گفت از دید بنیادی بازار ارزنده است و از دید تکنیکال شاخص کل نسبت به حمایت معتبری واکنش نشان داده است. اما همچنان عدم قطعیت های بازار هر چند تعدیل شده اند اما همچنان به قوت خود باقی مانده است. در این شرایط به نظر می رسد که اگر خبر جدیدی از برجام منتشر نشود،‌ بازار روز یکشنبه هم مانند روز شنبه باشد. تقاضا برای نمادهای ریالی و البته فلزات اساسی و معاملات خنثی پالایشی ها و شیمیایی ها. اما آنچه که روند میان مدت بازار را تعیین می کند در مرحله اول مشخص شدن قطعی آینده برجام  است که احتمالا در این هفته تعیین و تکلیف می شود. در مرحله دوم بازارهای جهانی است که آیا به روند خوش بینی خود ادامه خواهند داد یا خیر؟