۰ نفر

چشم انتظار بازگشت رونق به بازار؛

پیش بینی بورس؛ برجام و بازارهای جهانی شاخص کل را به کدام سو می برد؟

۲۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۲۴
کد خبر: 660014
پیش بینی بورس؛ برجام و بازارهای جهانی شاخص کل را به کدام سو می برد؟

هفته چهارم مرداد ماه در حالی آغاز می شود که شاید روند رکودی بازار پس از هفته ها به پایان برسد؛‌ برجام و رکود اقتصاد جهانی دو ریسک سیستماتیکی بودند که نقش بسزایی در شرایط دو ماه گذشته بورس داشتند. آخر هفته آمار تورم ماه جولای آمریکا منتشر شد و به نظر می رسد این هفته موضع رسمی ایران در خصوص برجام اعلام شود؛‌ دو عاملی که می تواند بالاخره روند میان مدت بورس را مشخص و بازار را از رکود بیش از دو ماهه خارج کند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بازار هفته سوم مرداد در حالی به پایان رسید که هرچند نسبت به هفته های گذشته، شرایط معاملات اندکی بهبود یافت اما همچنان در مقایسه با شرایط ایده آل که بتوان پایان رکود چند ماهه را متصور بود،‌ فاصله چشم گیری دارد. در این هفته با توجه به تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه تنها سه روز معاملاتی داشتیم؛ میانگین ارزش معاملات خرد روزانه این هفته حدود ۲هزار و ۳۴۵ میلیارد تومانی بود که بالاترین میزان طی یک ماه گذشته محسوب می شود. همچنین در این سه روز به طور میانگین حقیقی‌های بازار حدود ۸۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که کاهش چشم گیری نسبت به هفته های گذشته داشته است و به طور مشخص کم ترین میزان از هفته آخر اردیبهشت محسوب می شود. شاخص کل هم پس از ۷ هفته توانست بازدهی مثبت را ثبت کند.

حالا در شرایطی وارد هفته چهارم مرداد می شویم که بازار احتمالا تحت تاثیر دو عامل مهم قرار دارد؛ دو عاملی که طی چند وقت گذشته هواره از ریسک های سیستماتیک بازار بودند و نقش بسزایی در شرایط رکودی بازار ایفا می کردند: برجام و بازارهای جهانی

برجام؛ چشم انتظار اظهارنظر رسمی ایران

پس از آنکه دور جدید مذاکرات وین با ارائه متن نهایی توافق از سوی اروپایی ها به پایان رسید، تا زمان نگارش این گزارش هنوز اظهار نظر رسمی از سوی مقامات ایران در خصوص آن ارائه نشده است. مسئله‌ای که منجر به انتشار انبوهی از تحلیل های متناقض از آینده برجام شد؛ گروهی این متن را مورد توافق ایران می دانند و گروهی معتقدند که انتظارات ایران در این متن به طور کامل برآورده نشده است.

 همین جریان تحلیل ها متناقض منجر شد که هفته سوم مرداد ماه بازار عملاً بلاتکلیف باشد و بسته به اینکه وزن اخبار مثبت بیش تر بود یا اخبا منفی،‌ شاهد افزایش تقاضا و یا افزایش فشار عرضه در بازار بودیم؛ یک روز نمادهای به اصلاح ریالی بازار همچون خودرویی ها و بانکی ها با افزایش تقاضا همراه بودند و روز دیگر با افزایش عرضه.

حالا در حالی که انتظار می رفت آخر هفته،‌ موضع رسمی ایران نسبت به متن نهایی اروپا مشخص شود اما فعلاً این اتفاق نیافتاده است. به نظر می رسد هفته چهارم مرداد در شرایطی شروع می شود که تغییر محسوسی نسبت به هفته سوم از این منظر نداشته باشیم.

البته وال استریت ژورنال خبری را منتشر کرد که اروپا ۲۴ مرداد ماه را به عنوان آخرین زمان برای اظهار نظر طرفین مذاکرات در خصوص متن توافق تعیین کرده است؛‌همچنین خبری به نقل از مقامات روسی منتشر شده مبنی بر اینکه متن پیشنهادی اروپا تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است و ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده و در مورد بقیه متن می توان گفت توافق صورت گرفته است.

بنابراین به نظر می رسد که فعلاً اخبار مثبت بر اخبار منفی غلبه کرده است و در صورتی که خبر وال استریت ژورنال درست باشد باید این هفته تکلیف پرونده برجام مشخص شود.

حالا باید دید بازار چه برداشتی از این اخبار برجامی خواهد داشت و آیا همانند شنبه هفته آینده شاهد افزایش تقاضا در صنایع برجامی و ریالی خواهیم بود یا اینکه بازار دیگر تا اعلام رسمی مواضع ایران نسبت به اخبار برجامی واکنشی نشان نمی دهد. معاملات نیمه اول بازار فردا احتمالاً این موضوع را مشخص خواهد کرد.

ترمز تورم آمریکا کشیده شد؟

آخر هفته آمار مربوط به تورم آمریکا در ماه جولای منتشر شد؛ در حالی پیش بینی می شد که تورم در این ماه به ۸.۷ درصد برسد که این رقم برابر با ۸.۵ درصد بود. رقمی که نشان دهنده کاهش سرعت تورم نسبت به ماه گذشته بوده و عمدتا ناشی از کاهش قیمت بنزین است.

موضوعی که با واکنش مثبت بازارهای کامودیتی همراه شد و به عنوان مثال فولاد دوباره به مرز ۸هزار دلار رسید؛ بازارهایی که طی چند ماه گذشته از ترس افزایش نرخ بهره و رکود اقتصادی وارد فاز اصلاحی شده بودند.

در شرایطی که گفته می شود احیای احتمالی برجام ممکن است به اصلاح نمادهای کامودیتی محور و دلاری بازار منجر شود، کاهش ریسک رکود اقتصادی و کنترل تورم مهم ترین خبری است که می تواند به محرکی برای بخش دلاری بازار تبدیل شود.