۰ نفر

سایه سنگین برجام؛

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ مرداد؛ به برزخ بورس خوش آمدید!

۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 659484
پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ مرداد؛ به برزخ بورس خوش آمدید!

شاخص کل هرچند در پایان معاملات روز سه شنبه با افزایش بیش از۳ هزار واحدی همراه اما روز پرنوسانی را تجربه کرد؛ موضوعی که نشان از بلاتکلیفی بازار و مشخص نبودن روند کلی بازار دارد. ارزش معاملات نسبت به روز شنبه کاهش یافت و بار دیگر شاهد خروج پول حقیقی بودیم. موضوعی که نشان می دهد با تشدید نااطمینانی ها و ریسک برجام، دوباره تقاضا در بازار به ویژه در قیمت های مثبت کاهش یافته است. در این شرایط به نظر می رسد که عمر تحلیل های اراپه شده به کم تر از یک ساعت رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هر چقدر بازار روز شنبه نشانه های امیدوارکننده از احتمال برگشت بازار داشت،‌ معاملات روز سه شنبه نشان داد که همچنان بازار بلاتکلیف است و این بلاتکلیفی بازار نمود خود را در کاهش شدید ارزش معاملات و اصلاح زمانی بازار نشان می‌دهد.

با توجه به ریسک های سیستماتیک که هر روز بر ابعاد و شدت نااطمینانی آن ها اضافه می شود، ضعف تقاضا نسبت به عرضه کاملاً مشهود است که همین موضوع بازگشت بازار به روند صعودی را با تردید روبرو ساخته است؛ می توان نمود این موضوع را طی چند روز گذشته در نمادهای خودرویی مشاهده کرد. در حالی که اخبار منتشر شده از احتمال تعدیل قیمت گذاری دستوری و آینده برجام منجر به افزایش تقاضا در این گروه شده بود اما این روند بیش از دو روز دوام نیاورد. این موضوع نشان می دهد که در قیمت های مثبت، عرضه بر تقاضا غلبه می کند. در این شرایط یا بازار با کمبود خریدار روبرو است که حاکی از عدم اطمینان معامله گران و کمبود نقدینگی است و یا دید معامله گران به شدت کوتاه مدت شده است و با کسب سود حداقلی از معامله خارج می شوند و عرضه افزایش می یابد. هر دو حالت حاکی از یک مشکل است و آن عدم اطمینان گسترده در بازار است.

ریسک هایی که دست از سر بازار بر نمی دارد

بازار روز سه شنبه هم نمودی از این موضوع بود؛ در حالی که تا دوشنبه شب اخبار مثبت برجامی بر اخبار منفی می چربید اما ناگهان تفسیرهای متناقضی از آینده برجام منتشر شد. برخی بر این باورند که متن نهایی توافق هسته ای که از سوی اروپا پیشنهاد شده، ‌مورد تایید ایران است و باید کار را تمام شده دانست. در نقطه مقابل گروهی بر این باورند که متن پیشنهادی نتوانسته انتظارات ایران را برآورده کند و با توجه به مسائل پادمانی مطرح شده، نباید انتظار دستیابی به توافق را حداقل در کوتاه مدت داشت.

همین موضوع منجر شد در حالی که انتظار می رفت بازار روز سه شنبه با ادامه روند صعودی خودرویی ها و حتی بانکی ها همراه باشد،‌ فشار عرضه منجر شد معاملات اغلب نمادهای این دو گروه منفی شود؛‌ هر چند در ادامه افزایش تقاضا منجر به صعود قیمت آن ها شد اما در نیمه دوم بازار دوباره شاهد افزایش فشار فروش در این نمادها بودیم. تنها کافیست به قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی نمادهای مهم این دو گروه نگاهی بیاندازیم؛ تغییرات قیمت آخرین معامله ایران خودرو در حالی برابر با منفی ۰.۴۱درصد است که تغییرات قیمت پایانی آن برابر با مثبت ۰.۸۲ درصد است. تغییرات قیمت آخرین معامله سایپا هم در حالی برابر با مثبت ۲.۵۶ درصد است که این رقم برای قیمت پایانی برابر با ۳.۴۳ درصد بوده است. شرایط برای اغلب نمادهای بانکی نیز مشابه خودرویی هاست.

این بورس دیدن ندارد

 در شرایطی که به گواه نظر بسیاری از تحلیل گران،‌ بسیاری از شرکت ها به قیمت های ارزنده ای رسیده است و حتی از بعد تکنیکال در حمایت های مهمی قرار دارند اما همچنان بازار در رکود کامل قرار دارد و این همان نااطمینانی است که بحث کردیم.

در این شرایط پیش بینی بازار هم تنها به معطوف به اخبار است و در این شرایط تنها بازار با واکنش های موقتی همراه خواهد بود و تا زمانی که نااطمینانی های بازار به قطعیت نرسد، انتظار شکل گیری یک روند پر قدرت (نزولی یا صعودی) بعید به نظر می رسد و تحلیل های مطرح شده شاید عمری کم تر از یک ساعت داشته باشد.

به عنوان نمونه در شرایط کنونی به نظر می رسد که فردا شاهد افزایش عرضه و بازار منفی باشیم اما از زمان نگارش این گزارش تا شروع بازار فردا انتشار یک خبر یا حتی یک اظهار نظر می تواند اعتبار این تحلیل را از بین ببرد.

بنابراین تا زمانی که آینده برجام برای بازار به قطعیت نرسد و یا حداقل اظهار نظر رسمی در خصوص متن توافق نامه منتشر نشود،‌ شرایط بازار روز سه شنبه ادامه دار خواهد بود. شاید بهترین تحلیل این روزهای بورس این جمله باشد: « این بازار دیدن ندارد!»