۰ نفر

چشم انتظار برای پایان رکود؛

پیش بینی بورس سه شنبه ۱۸ مرداد/ بانکی ها برای شاخص کل خودرو می خرند؟!

۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۵:۳۱
کد خبر: 659269
پیش بینی بورس سه شنبه ۱۸ مرداد/ بانکی ها برای شاخص کل خودرو می خرند؟!

معاملات روز شنبه بورس، هرچند نسبت به روزهای اوج بازار در دو ماه ابتدایی سال فاصله داشت اما نگاهی به دو شاخص ورود پول حقیقی و ارزش معاملات خرد، معامله گران را امیدوار کرد که بازار پس از گذشت بیش از دو ماه از رکود خارج شود. در این میان اثر برجام به عنوان عامل اساسی این روزهای بازار، محل اختلاف برخی از تحلیلگران است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شرایط سه روز گذشته معاملاتی بورس نسبت به هفته های پیش کمی بهبود یافته است و شاید بتوان گفت روز شنبه این هفته یکی از بهترین روزهای یکی دو ماه گذشته بورس بود. جاییکه هر چند ارزش معاملات خرد همچنان نسبت به میانگین سال خود فاصله داشت اما شاهد بهبود نسبی طی هفته های گذشته و به ویژه پس از برگزاری مجامع سالیانه بودیم. ارزش معاملات خرد روز شنبه به حدود ۲هزار و ۶۰۰ واحد رسید.

البته نکته مهم بازار روز شنبه همزمانی افزایش نسبی ارزش معاملات خرد با ورود پول حقیقی بود؛ حقیقی‌ها در روز شنبه پس از ۳۵ روز معاملاتی متوالی که شاهد خروج پول حقیقی بودیم، حدود ۱۸۰ میلیارد تومان وارد بازار کردند.

همزمانی بهبود نسبی ارزش معاملات خرد و ورود پول حقیقی با رسیدن شاخص کل به کف حمایتی معتبر خود این امیدواری را ایجاد کرده است که احتمالاً رکود دو ماهه بورس به پایان رسیده باشد.

سه شنبه سبز در انتظار بازار است؟

همانگونه که در گزارش های پیشین هم اشاره شد،‌ در شرایط کنونی از میان متغیرهای کلیدی و ریسک های سیستماتیک بازار، برجام مهم ترین موضوعی است که بر بازار اثرگذار است. در حقیقت جرقه بازار امیدوارکننده روز شنبه نیز انتشار اخبار مثبت برجامی و افزایش تقاضا در گروه خودرویی و بانکی بود.

شاید محتمل ترین سناریو برای بازار فردا، ادامه اقبال به نمادهای خودرویی  باشد. گروهی که این روزها اخبار مثبت فراوانی را پیرامون خود می بیند؛ از واگذاری بلوک سهام دولت، عرضه در بورس کالا و تعدیل سیاست قیمت گذاری دستوری و شرایط مثبت برجامی.

نمادهای بانکی هم همانند خودروسازان، یکی از برندگان توافق احتمالی هسته ای خواهند بود و روز شنبه نیز با تقاضا بالایی روبرو شدند و بسیاری از نمادهای بزرگ به صف خرید نشستند. هر چند همچنان کفه اخبار مثبت برجامی بر اخبار منفی سنگینی می کند اما با این وجود معاملات نمادهای بانکی در روز شنبه به گونه ای بود که در مقایسه با خودرویی ها نمی توان با احتمال بالا در خصوص روند مثبت قوی معاملات فردا صحبت کرد. چرا که از یکسو در میانه روز شنبه شاهد عرضه صف خرید نمادهای بانکی بودیم که البته دوباره غالب نمادها به صف خرید رسیدند. از سوی دیگر در دقایق پایانی عرضه در این نمادها به شدت افزایش یافت. دو موضوعی که نشان می دهد معاملات نیمه اول بازار فردا برای نمادهای بانکی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تقاضای پشت این نمادها بتواند بر عرضه احتمالی غلبه کند، می توان امیدوار بود معاملات روز سه شنبه نیز همانند روز شنبه باشد.

اما روند کلی بازار شاید مهم ترین اختلاف نظر میان تحلیلگران باشد. همانگونه که در گزارش های قبلی اشاره شد، دو دیدگاه در خصوص اثر برجام بر بورس وجود دارد؛ گروهی بر این باورند که بورس به توافق احتمالی واکنش منفی خواهد داشت و گروه دیگر معتقدند که برجام احتمالی، جرقه صعود بورس را خواهد زد (مشروح گزارش برجام و بورس را می توانید از اینجا بخوانید)

فارغ از اینکه روند میان مدت بورس بر اساس کدام دیدگاه شکل خواهد گرفت به نظر می رسد که شوک مثبت توافق احتمالی و کاهش نااطمینانی های اقتصاد ایران، شاخص کل را حداقل در کوتاه مدت صعودی کند. بنابراین انتظار می رود که فردا هم شاهد بازار مثبت باشیم.