۰ نفر

خسته مثل بورس؛

پیش بینی بورس فردا؛ فشار عرضه،‌ شاخص کل را منفی می کند؟

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۳۱
کد خبر: 657797
پیش بینی بورس فردا؛ فشار عرضه،‌ شاخص کل را منفی می کند؟

معاملات روز دوشنبه بورس هم چنگی به دل نزد؛ هر چند شاخص کل به رنگ سبز درآمد اما نگاهی به متغیرهای مهم بازار نشان می دهد که این بازار جانی برای صعود ندارد؛ به گونه ای که در معاملات روز دوشنبه هرچه به تایم پایانی بازار نزدیک شدیم، قدرت عرضه نسبت به قدرت تقاضا بیش‌تر شد. به ویژه آنکه در کل بازار نیز شاهد ضعف تقاضا در قیمت های مثبت بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در معاملات روز دوشنبه توانست با افزایش بیش از ۴٬۱۰۰ واحدی (معادل ۰.۲۹ درصد) تا میانه ارتفاع یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی بالا برود. هر چند که پس از اصلاح نسبتاً شدید روز یکشنبه افزایش حمایت به ویژه در نمادهای بزرگ قابل پیش بینی بود اما روند معاملات به گونه ای پیش نرفت که حس اطمینان را برای بازار روز سه شنبه ایجاد کند.

ارزش معاملات خرد در بازار روز دوشنبه با کاهش بیش از ۳۵ درصدی نسبت به روز یکشنبه به حدود یک هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان رسید. پس از ۲۹ تیر ماه که ارزش معاملات خرد حدود یک هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان بود، این کم‌ترین ارزش معاملات خرد سال ۱۴۰۱ محسوب می شود؛ البته باید توجه داشت که یکی از دلایل عمده پایین بودن ارزش معاملات تیر ماه، بسته بودن برخی نمادهای بزرگ بازار برای برگزاری مجامع سالیانه بود.

عملاً با بازگشایی نمادهای پس از برگزاری مجامع سالیانه و انتشار گزارش های سه ماهه،‌شاهد افت محسوس ارزش معاملات خرد هستیم‌؛ این در حالی است که یکی از امیدها برای بازگشت بازار به روند صعودی، انتشار گزارش های سه ماهه بهار و تعدیل قیمتها پس از تقسیم سود نقدی بود.

نکته دیگر بازار روز دوشنبه این بود که در قیمت های مثبت، تقاضایی برای بازار دیده نمی‌شد. به بیان دیگر، بازار نسبت به ادامه روند صعودی مطمئن نیست.

خروج پول حقیقی هم که پای ثابت بازار محسوب می شود و تقریبا از خرداد ماه همواره شاهد خروج پول حقیقی در بازار بودیم.

چرا بورس به روند صعودی باز نمی گردد؟

شاید پیش بینی بورس تنها پاسخ این سوال باشد؛ آیا از آینده اقتصاد ایران و جهان مطمئن هستید؟ هر زمان پاسخ این پرسش با احتمال ۵۰ درصد مثبت بود، آنگاه می توان به شروع یک روند صعودی نسبتاً قوی امیداور بود. در شرایط کنونی نه آینده اقتصاد ایران تصویر روشنی دارد و نه اقتصاد جهانی.

ریسک های سیستماتیک اقتصاد ایران نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه هر روز بر ابعاد آن اضافه می‌شود؛ از آینده برجام گرفته تا سیاست‌های اقتصادی دولت.

تشدید سیاست‌های انقباضی بانک های مرکزی جهان، تنش‌های سیاسی و البته نظامی، شیوع موج جدید کرونا و آمار ناامید کننده اقتصادهای بزرگ جهان نیز تصویر تاریکی از اقتصاد جهانی و البته بازارهای کامودیتی پیش روی تحلیلگران گذاشته است.

در این شرایط به نظر نمی رسد که بتوان بنیاد خوبی برای آغاز یک صعود قوی برای بازار متصور بود و این عدم اطمینان در رفتار معامله گران هم به خوبی دیده می شود. در نقطه مقابل نگاهی به نمودار شاخص کل هم نشان می دهد که محدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار، یک حمایت معتبر به حساب می آید و با توجه به اینکه نسبت PبرE بازار عملاً به میانگین بلندمدت خود رسیده، اصلاح شدید بازار را هم دور از انتظار می کند.

شاید محتمل ترین سناریو در شرایط کنونی ادامه روند فرسایشی بازار باشد تا تکلیف ریسک های مورد اشاره مشخص شود و یا حداقل از نااطمینانی های آن کاسته شود.

پیش بینی بورس فردا سه شنبه ۱۱ تیر ماه

نگاهی به روند معاملات روز دوشنبه نشان می دهد که هرچه به تایم پایانی بازار نزدیک شدیم، قدرت عرضه نسبت به قدرت تقاضا بیش‌تر شد. به ویژه آنکه در کل بازار نیز شاهد ضعف تقاضا در قیمت های مثبت بودیم. بسیاری از نمادهای بزرگ بازار نیز قیمت آخرین معامله آن ها به کم تر از قیمت پایانی رسید. به نظر می رسد که با توجه به این موارد در بازار فردا شاهد افزایش عرضه باشیم و احتمال بازار منفی بیش از بازار مثبت است. تنها نکته ای که می تواند به بازار فردا کمک کند، واکنش شاخص کل به حمایت داینامینک متحرک ۵۰ دوره ای در تایم فریم هفتگی است.