۰ نفر

نگاهی به معاملات بازار سرمایه؛

پیش بینی بورس فردا؛ رنگ سبز به تابلوها باز می گردد؟

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۴۳
کد خبر: 657515
پیش بینی بورس فردا؛ رنگ سبز به تابلوها باز می گردد؟

شاخص کل روز یکشنبه همچنان به روند نزولی خود ادامه داد و البته خروج پول حقیقی نیز نسبت به روز شنبه شدت گرفت؛ موضوعی که با توجه به عوامل اساسی و ریسک های سیستماتیک دور از انتظار نبود. با این وجود نگاهی به معاملات تایم پایانی نشان می‌دهد که احتمالا در بازار روز دوشنبه شاهد افزایش تقاضا برای نمادهای بزرگ بازار باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل امروز با کاهش بیش از ۱۷٬۳۵۴ واحدی(معادل ۱.۲ درصد) تا سطح یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحدی عقب نشینی کرد.شفن پس از بازگشایی با ۲٬۵۱۵ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت و شپنا با۷۹۷، کگل با ۷۳۴ و شستا با ۷۲۹ واحد نمادهای موثر در افت شاخص کل بودند؛ فولاد که در ابتدای معاملات بیش ترین نقش را در کاهش شاخص داشت، در ادامه و با افزایش تقاضا در نهایت با تاثیر مثبت یک هزار واحدی از افت بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کرد.

خروج پول حقیقی شدت گرفت

در بازار روز یکشنبه در مجموع حقیقی‌ها بیش از ۵۴۴ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که نسبت به روز شنبه افزایش حدود دو برابری را نشان می‌دهد.

شبندر با حدود ۳۸ میلیارد تومان رکورددار خروج پول حقیقی در بازار امروز بود؛ شپنا با ۳۳ و آسیاتک با ۲۹ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند. در نقطه مقابل فولاد با بیش از ۲۴ میلیارد تومان توانست بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کند؛ شپدیس با ۶ و سکرد با ۵.۵ میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی قرار گرفتند.

ارزش معاملات خرد در روز افت شاخص بهتر شد

ارزش معاملات خرد روز یکشنبه با افزایش بیش از ۲۰ درصدی نسبت به روز شنبه به حدود ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که می تواند خبر نسبت خوبی برای بازار منفی روز یکشنبه تلقی شود.

پیش بینی بورس دوشنبه (۱۰ مرداد ماه)

شرایط برای بازار تغییری نکرده و همچنان ریسک های اصلی پابرجا هستند؛ رکود اقتصاد جهانی با افزایش نرخ بهره محتمل تر از گذشته به نظر می رسد؛ هرچند که بازارهای کامودیتی پس از اعلام افزایش نرخ بهره فدرال رزرو واکنش مثبتی نشان دادند اما باید دید که پس از بازگشایی تعطیلات آخر هفته، روند آن ها چگونه خواهد بود. برجام روزهای پر تنشی را سپری می کند و فعلاً کفه ترازو به سمت عدم دستیابی به توافق سنگینی می کند. سیاست های دستوری دولت هم همچنان پابرجاست؛ موضوعی که درآمد شرکت ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در این میان نکته قابل توجه این است که برخی تحلیلگران شرایط بازار را ناشی از افزایش نرخ بهره بین بانکی عنوان می کردند؛‌هر چند بارها گفته شده بود که به دلیل ساختار اقتصاد ایران نمی توان برای این عامل، اهمیت چندانی قائل بود. به هر صورت کاهش نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته و عدم واکنش مثبت بازار نشان داد که اهمیت دادن به نرخ بهره بین بانکی به عنوان عامل اصلی روند نزولی اشتباه بوده است.

بنابراین به نظر می رسد که فعلاً نمی تواند یک روند صعودی قوی و طولانی مدت را برای بازار متصور بود. با این وجود نگاهی به  تایم پایانی بازار نشان می دهد که حمایت خوبی از نمادهای بزرگ صورت گرفته است و غالب این نمادها قیمت آخرین معامله ای بالاتر از قیمت پایانی ثبت کردند. بنابراین سناریو محتمل برای بازار فردا افزایش تقاضا برای نمادهای بزرگ بازار و مثبت شدن شاخص است؛ به ویژه آنکه شاخص کل در محدوده حمایت قوی قرار گرفته است. اما نمی توان این موضوع را به کلیت بازار تعمیم داد.