۰ نفر

گزارش نیمه اول معاملات امروز؛

بورس جان صعود ندارد / راه شاخص کل و شاخص هم وزن دوباره از هم جدا شد

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲
کد خبر: 656033
بورس جان صعود ندارد / راه شاخص کل و شاخص هم وزن دوباره از هم جدا شد

شاخص کل پس از اصلاح سنگین روز گذشته، در نیمه اول معاملات امروز با افزایش حدود هزار و ۵۰۰ واحدی همراه شد. با این وجود شاخص هم وزن کاهش بیش از هزار و ۷۴۵ واحدی را ثبت کرد. نگاهی به شاخص های مهم بازار نشان می‌دهد که مثبت بودن بازار امروز را نمی‌توان به عنوان بازگشت تلقی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در نیمه اول معاملات امروز با افزایش حدود هزار و ۵۰۰ واحدی همراه شد و تا مرز یک میلیون و ۴۴۱ هزار واحدی افزایش پیدا کرد. فارس با ۶۴۳ واحد، حکشتی با ۵۸۴ واحد و شپنا با ۵۰۰ واحد بیش‌ترین تاثیر را در افزایش شاخص کل داشتند.

شاخص کل جان بالا رفتن ندارد

هر چند شاخص کل تا اینجای معاملات توانسته پس از اصلاح سنگین بیش از ۲۴ هزار واحدی دیروز، صعود را تجربه کند اما به نظر می‌رسد که با توجه به معاملات نمادهای اثرگذار این افزایش به معنای بازگشت شاخص نباشد. به عنوان مثال شپنا در حالی در قیمت مثبت ۱.۳۹ درصد معامله می‌شود که قیمت پایانی آن برابر با ۱.۵۵ درصد است؛ معاملات شبندر وشتران هم به همین صورت است.

شاخص هم وزن و شاخص کل دوباره از هم جدا شدند

هر چند شاخص کل به واسطه حمایت نمادهای بزرگ بازار توانسته تا روند نزولی دیروز خود را متوقف کند اما شاخص هم وزن در این ساعت از معاملات با کاهش بیش از هزار و ۷۴۵ واحدی همراه شده است. این موضوع نشان می‌دهد که غالب نمادهای بازار در محدوده منفی معامله می‌شوند و این جدایی شاخص کل و شاخص هم وزن هم تاییدی بر عدم توقف روند نزولی بازار است.

ارزش معاملات همچنان پاشته آشیل بازار

ارزش معاملات خرد در نیمه ابتدایی بازار حدود یک هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان است که نشان می‌دهد امروز هم به احتمال قوی ارزش معاملاتی کم‌تر از سه هزار میلیارد تومان ثبت خواهد شد.

تا زمانی که ارزش معاملات خرد روزانه حداقل به میانگین سال ۱۴۰۱ (۵هزار میلیارد تومان) نرسیده باشد، به نظر نمی‌رسد که شاهد بازگشت بازار به روند صعودی باشیم.

حقیقی های فراری

در نیمه اول حقیقی‌های بازار در مجموع بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند تا همچنان برآیند خرید و فروش حقیقی ها منفی باشد.

فارس با حدود ۱۰ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کرده است و کالا با ۸ و حکشتی با ۷ میلیارد تومان در رتبه های بعدی قرار دارند.

در مقطه مقابل غمینو با حدود ۴میلیارد تومان شاهد بیش‌ترین ورود پول حقیقی در نیمه اول بازار امروز بود و زپارس با بیش از دو میلیارد تومان در رتبه بعدی قرار دارد.