۰ نفر

بازاری شفاف در انتظار صنعت خودرو؛

واگذاری سهام خودروسازان به مراحل پایانی نزدیک می‌شود / انتظار برای انتشار اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱
کد خبر: 655884
واگذاری سهام خودروسازان به مراحل پایانی نزدیک می‌شود /  انتظار برای انتشار اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا

بنابر اعلام وزارت صمت، در مرحله نخست عرضه خودرو در بورس کالای ایران، آن دسته از خودروهایی که از روند قرعه‌کشی خارج می‌شوند، قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ۲۱ تیرماه و در جریان شورای عالی بورس، وزیر صمت از ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و ساپیا خبر داد و با عرضه برخی از خودروها در بورس کالای ایران موافقت کرد.

به دنبال این موضوع و تصویب عرضه خودرو در بورس کالا، سخنگوی وزارت صمت به تشریح جزئیات موافقت این وزارتخانه با عرضه خودرو در بورس کالا پرداخت و تاکید کرد که عرضه تمامی خودروها با تایید وزارت صمت خواهد بود و برای خودروهایی که میزان عرضه آن‌ها برابر یا بیش از تقاضا باشد، شکل خواهد گرفت.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، برای برخی خودروها که تولید آنها بیش از تقاضا است، امکان خروج از فرآیند قرعه‌کشی وجود دارد و امکان عرضه آنها در بورس کالا نیز فراهم است.

بنابر اعلام قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خودروهایی که تولید آن‌ها برابر یا بیش از میزان تقاضا برای آن‌هاست، بالقوه می‌توانند در بورس هم عرضه شوند. اما این بالقوه بودن بدان معنا نیست که حتما وزارت صمت اجازه دهد؛ لذا نیاز به بررسی دارد.

از سوی دیگر، مدیران عامل دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو نیز در مجمع عمومی سالانه این شرکت‌ها، از عرضه برخی از محصولات خود در بورس کالا خبر داده‌اند.

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت، از موافقت با عرضه محصولات ایران‌خودرو و ساپیا در بورس کالا خبر داد و گفت: این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایران خودرو می‌کند.

در مجمع عمومی سالانه شرکت خودروسازی سایپا نیز اعلام شد که عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا، با خودروی شاهین و چند محصول دیگر به زودی آغاز می‌شود.

کدام خودروها در بورس پذیرش شده‌اند؟

از هیات پذیرش بورس کالا خبر می‌رسد که تاکنون محصولاتی مانند شاهین گروه خودروسازی سایپا، کارا تک کابین و دو کابین، فیدلیتی و دیگنیتی تولید شرکت بهمن موتور و خودرو سواری JAC-J۴، خودرو سواری JAC-S۵ و خودرو وانت KMC-T۸ تولید شرکت کرمان موتور در بورس کالا پذیرش شده‌اند و سایر خودروسازان نیز تمایل خود به عرضه در بورس کالا را اعلام کرده‌اند.

کدام خودروها از قرعه‌کشی خارج شده‌اند؟

اطلاعیه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو پیرامون خودروهای خارج شده از شمول قرعه‌کشی نشان می‌دهد که تاکنون سایپا شاهین (همه شرایط فروش)، کوئیک R (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، کوئیک (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، کوئیک اتومات (پیش فروش)، کوئیک S (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، ساینا S (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، پراید ۱۵۱ (پیش‌فروش)، محصولات کرمان موتور شامل جک اس ۵ (پیش‌فروش و فروش فوق العاده) و جک J۴ به همراه  محصولات مدیران خودرو شامل ام وی ام، چری و فونیکس از روند قرعه‌کشی خارج شده‌اند.

واگذاری سهام ایران‌خودرو به مراحل پایانی نزدیک می‌شود

شرکت‌های سرمایه‌گذاری سمند و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ۱۳.۷۷ درصد سهام شرکت ایران‌خودرو را به‌ صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات واگذار می‌کنند. متقاضیان می‌توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم‌های مربوط برای احراز صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی، از ۲ مردادماه (روز گذشته) به مدت ۱۵ روز به معاونت مالی و اقتصادی ایران‌خودرو مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که شرایط ویژه عرضه و واگذاری سهام ایران‌خودرو پس از تکمیل فرآیند قانونی از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، اطلاع‌رسانی خواهد شد.