۰ نفر

گزارش معاملات امروز بورس؛

دوشنبه سیاه بورس / عقب گرد شاخص به فروردین ماه!

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۹
کد خبر: 655814
دوشنبه سیاه بورس / عقب گرد شاخص به فروردین ماه!

بورس امروز یکی از سیاه‌ترین روزهای سال ۱۴۰۱ را رقم زد؛ شاخص کل با افت بیش از ۲۴ هزار واحدی همراه شد و شاخص هم وزن هم کاهش حدود ۹هزار واحدی را تجربه کرد. خروج پول حقیقی دوباره شدت گرفت و به بالای ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. بازگشایی بزرگان بازار هم نتوانست بهبودی در ارزش معاملات خرد ایجاد کند و همچنان زیر سطح ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقی ماند.آنچه که از کلیت بازار بر می‌آید احتمالاً طی روزهای آینده شاهد برگشت نسبی بازار با نقش آفرینی سهام شرکت‌های بزرگ باشیم اما به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی،‌ کلیت بازار بتواند به روند صعودی باز گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در معاملات امروز با کاهش حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحدی معادل ۱.۶۷ درصد به کانال یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی سقوط کرد؛ بنابراین از یکسو شاخص کل عملا به ابتدای فروردین ماه امسال عقب نشینی کرده است و از سوی دیگر سومین ریزش سنگین سال ۱۴۰۱ رقم خورد.

فولاد با ۱٬۸۵۴ واحد بیش‌ترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشته است. شبندر با ۱٬۲۰۴، ومعادن با ۱٬۱۶۷ و شستا با ۱٬۰۶۷ واحد سهامی بودند که بیش‌ترین نقش را در کاهش شاخص کل داشتند.

شاخص هم‌وزن هم با کاهش بیش از ۸٬۹۰۰ واحدی معادل ۲.۲۳ درصد تا کف کانال ۳۹۰ هزار واحدی عقب نشینی کرد تا اولاً دومین ریزش سنگین سال ۱۴۰۱ رقم بخورد و ثانیاً  شاخص هم‌وزن هم عملاً به روزهای پایانی فروردین ماه امسال بازگشته باشد.

شاخص فرابورس هم با کاهش ۳۰۷ واحدی روبرو شد تا ضمن از دست دادن کانال ۱۹هزار واحدی تا سطح ۱۸هزار و ۸۷۴ واحدی عقب‌نشینی کرد.

آریا با ۳۶ واحد بیش‌ترین تاثیر را در کاهش شاخص فرابورس داشت و پس از آن زاگرس با ۱۷، شاوان با ۱۳ و شگویا با ۱۰ واحد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

خروج پول حقیقی اوج گرفت

 در معاملات امروز حقیقی‌ها بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که اولاً نسب به روز گذشته افزایش بیش از ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد و ثانیاً پس از دو هفته شاهد رسیدن خروج پول حقیقی به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بودیم. موضوعی که نشان می‌دهد خروج حقیقی‌ها از بازار شدت گرفته است.

شپنا با حدود ۳۷ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را در بازار امروز ثبت کرد و خودرو با ۲۱ و نوری با ۱۹ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی بودند. 

در نقطه مقابل پشاهن با ثبت بیش از ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بالاترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد؛ لپارس با ۳ میلیارد و زپارس با ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی ورود پول حقیقی بازار امروز بودند.

به طور کلی ۷۵ درصد نمادهای بازار امروز خروج پول حقیقی را ثبت کردند و تنها ۱۲ درصد نمادها شاهد ورود پول حقیقی بود.

بازگشایی بزرگان بازار هم تاثیر بر ارزش معاملات نداشت

 مجموع معاملات خرد ( سهام و حق تقدم) امروز بازار برابر با حدود ۲هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان بود. این در حالی است که پیش بینی می‌شد با بازگشایی نمادهای بزرگ، کم‌کم شاهد بهبود ارزش معاملات خرد باشیم که تا اینجا این پیش بینی هم محقق نشد. موضوعی که نشان از عمق رکود حاکم بر بازار دارد و در چنین شرایطی بازگشت به روند صعودی بازار را بیش از گذشته نامحتمل می کند.

پیش بینی بورس

بسیاری از قیمت‌ها به کف خود رسیدند و عملاً PبرE بازار هم به میانگین بلندمدت خود رسیده است؛ سودسازی شرکت‌ها هم در شرایط خوبی به سر می برد اما همچنان فشار فروش بالا است؛ موضوعی که نشان می‌دهد ریسک های سیستماتیک بازار دست بالا را دارند. نگرانی از تشدید رکود اقتصاد جهانی و اصلاح کامودیتی‌ها، آینده مبهم برجام، تشدید قیمت گذاری دستوری و البته واکنش بازار به اخبار مربوط به افزایش نرخ بهره از جمله عواملی است که شرایط کنونی بازار را رقم زده است.

از دید تکنیکال به نظر می‌رسد که سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی، حمایت نسبتاً قوی پیش روی شاخص کل باشد. آنچه که از کلیت بازار بر می‌آید احتمالاً طی روزهای آینده شاهد برگشت نسبی بازار با نقش آفرینی سهام شرکت‌های بزرگ باشیم اما به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی،‌ کلیت بازار بتواند به روند صعودی باز گردد.