۰ نفر

با مروری بر اظهارات چند وقت اخیر؛

آخرین جزئیات عرضه بلوکی سهام ایران خودرو و سایپا / واگذاری سهام خودروسازان نزدیک است؟

۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 653706
آخرین جزئیات عرضه بلوکی سهام ایران خودرو و سایپا / واگذاری سهام خودروسازان نزدیک است؟

بنابر اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، واگذاری بلوک دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا، طبق روال خود در حال انجام است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سه‌شنبه هفته گذشته (۲۱ تیرماه) و در حاشیه جلسه شورای عالی بورس بود که رضا فاطمی امین، وزیر صمت، از رو به اتمام بودن فرآیند ارزش‌گذاری سایپا و ایران‌خودرو خبر داد و اظهار داشت: کارشناسان رسمی دادگستری در هفته‌های آینده، این روند را به اتمام می‌رسانند و پس از آن دولت سهام خود را به طور کامل واگذار می‌کند.

به دنبال این موضوع و در تاریخ ۲۲ تیرماه، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز درخصوص واگذاری بلوک سایپا گفت: این واگذاری طبق روال خود در حال انجام است؛ اما سازمان هنوز وارد بحث واگذاری نشده است. باید به مرحله‌ای برسد که آگهی عرضه سهام مشخص شود تا سازمان آن را بررسی کند.

پیش از این، حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت مبنی بر عرضه سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، خواستار عرضه سهام این دو شرکت به روش بلوکی و با لحاظ کردن ارزش مدیریتی سهم این دو شرکت خودروسازی شده بود. 

لازم به ذکر است که به استناد مصوبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ هیات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، به ترتیب معادل ۵.۷۲درصد و ۱۷.۳۱درصد از سهام متعلق به دولت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری سال ۱۴۰۱ این سازمان درج شده است.

پیش از این وزیر صمت در اظهاراتی عنوان کرده بود که منظور از واگذاری سهام خودروسازان، سهام تودلی این شرکت‌ها است؛ حال آنکه بنابر اعلام رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در کنار سهام تودلی، باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا نیز واگذار خواهد شد. با توجه به اظهارات یادشده، نکته‌ای که در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد، ارزش‌یابی دو شرکت خودروساز است. به گفته قربانزاده، در هر یک از این دو شرکت خودروسازی با تجمیع سهام تودلی می‌توان بلوک‌های بالای ۳۰درصدی ایجاد کرد. در شرکت خودروسازی سایپا، سهام تودلی بیشتر از ایران‌خودرو وجود دارد.

از سوی دیگر، هشتم خردادماه بود که وزیر صمت با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها در مورد واگذاری سهام دو خودروساز کشور، از تدوین سندی خبر داد که بر اساس آن، اهلیت، توانایی، تخصص و تعهد خریداران این سهام به عنوان مهم‌ترین شرط در نظر گرفته خواهد شد. این در حالی است که هنوز، جزئیاتی از تدوین این سند نیز منتشر نشده است. همچنین شرایط عرضه و واگذاری سهام سایپا باید پس از تکمیل فرآیند مربوطه و از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع متقاضیان برسد و وزارت صمت  نیز، جزئیاتی در مورد سهام تودلی این دو شرکت ارائه دهد تا واگذاری به مراحل پایانی خود نزدیک شود.