۰ نفر

گزارش معاملات امروز بورس؛

ف.ش؛ قاتل بازار سرمایه! / رفتیم برای حمایت یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی؟

۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۱
کد خبر: 653543
ف.ش؛ قاتل بازار سرمایه! / رفتیم برای حمایت یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی؟

شاخص کل امروز با کاهش بیش از ۱۰ هزار واحدی دوباره به کف کانال یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی رسید؛ حمایتی که در معاملات روز چهارشنبه به آن واکنش مثبت نشان داد. با این وجود ارزش پایین معاملات خرد و ادامه خروج پول حقیقی شکست این حمایت را در معاملات روزهای آینده محتمل می کند. در صورتی که شاهد این اتفاق باشیم به نظر می‌رسد سطح یک میلیون و۴۵۰ هزار واحدی، حمایت بعدی شاخص کل باشد

اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در معاملات امروز با افت بیش از ۱۰ هزار واحدی ( ۰.۶۷ درصد) همراه شد و تا کف کانال یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی پایین آمد. هر چند با خبر افزایش قیمت محصولات دارویی، این گروه معاملات خوبی را تجربه کرد اما معاملات منفی گروه فلزات اساسی و شیمیایی‌ها به واسطه اصلاح بازارهای جهانی شاخص کل را تحت تاثیر قرار داد.

فلزات اساسی و شیمیایی ها شاخص را پایین کشیدند!

فولاد با ۱٬۷۴۰ واحد، فارس با ۱٬۳۹۰ واحد و فملی با ۱٬۳۴۲ واحد بیش‌ترین نقش را در افت شاخص کل در اولین روز از آخرین هفته تیر ماه داشتند. در نقطه مقابل تیپیکو با ۳۵۵ از افت بیش‌تر شاخص جلوگیری کرد.

شاخص هم‌وزن هم در معاملات امروز تا ارتفاع ۴۰۵ هزار واحدی عقب نشینی کرد که حاکی از کاهش بیش از ۱٬۴۳۵ واحدی است.

شاخص فرابورس هم با افت حدود ۵۶ واحدی همراه شد و تا سطح ۱۹ هزار و ۷۵۱ واحد کاهش یافت؛ زاگرس با ۲۴، غصینو با ۹ و شگویا با ۷ واحد بیش‌ترین تاثیر را در سرخی شاخص فرابورس داشتند. شاوان با ۱۴، آریا با ۹ و ددانا با ۷ واحد تاثیرگذاری مثبت از افت بیش‌تر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

خروج پول حقیقی همچنان ادامه دارد؟

در جریان معاملات امروز حقیقی‌های بازار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که نسبت به روز چهارشنبه افزایش حدود دوبرابری را نشان می دهد. این موضوع حاکی از این است که همچنان شاهد عدم اقبال حقیقی‌ها به بازار هستیم.

صنایع شیمیایی بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند؛ جاییکه در معاملات امروز شاهد ورود ۳۵ میلیارد پول حقیقی به این گروه بودیم که این موضوع ناشی از معاملات شاوان و شپدیس بود. در معاملات امروز شاوان با ۱۹ میلیارد تومان و شپدیس با ۱۰ میلیارد تومان در رتبه‌های دوم و سوم بازار از منظر ورود پول حقیقی بودند. وساپا با ورود بیش از ۱۹ میلیارد تومان پول حقیقی از این منظر رتبه اول را در معاملات امروز داشته است.

بانک‌ها و موسسات اعتباری با بیش از ۵۰ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. این موضوع بیش‌تر تحت تاثیر معاملات بانک دی بود؛ در معاملات امروز این نماد حقیقی‌ها بیش از ۴۲ میلیارد تومان پول خارج کردند که بالاترین میزان در میان نمادهای معامله شده امروز بود. افق با ۲۳ میلیارد تومان و شستا با ۱۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در رتبه های بعدی قرار داشتند.

از میان نمادهای معامه شده امروز،‌ حدود ۶۰ درصد خروج پول حقیقی را ثبت کردند و تنها ۲۶ درصد نمادهای معامله شده شاهد ورود پول حقیقی بود.

ارزش معاملات خرد همچنان در محدوده هشدار

 ارزش معاملات خرد بازار امروز با ثبت ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان هر چند نسبت به چهارشنبه افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد اما همچنان اعدادی کم‌تر از میانگین سال را ثبت می‌کند. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه سال ۱۴۰۱ حدود ۵هزار میلیارد تومان بوده است.

شپنا با ۱۳۳، شاوان با ۱۰۸ و شبندر با ۸۸ میلیارد تومان بیش‌ترین ارزش معاملات خرد را تجربه کردند. همچنین فمراد، ثنظام و اوان بیش‌ترین نسبت ارزش معاملات به ارزش بازار را ثبت کردند.

پیش‌بینی بورس

در معاملات امروز، شاخص کل دوباره به کف حمایتی یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی نزدیک شد و هر چند روز چهارشنبه به این سطح حمایتی واکنش نشان داد اما همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره شد،‌ این واکنش با حجم معاملاتی خوبی همراه نشد تا بتوان بازگشت معتبری محسوب شود. در صورتی که این سطح حمایتی از دست برود،‌ می ‌توان یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد را سطح حمایتی بعدی شاخص در نظر گرفت.

با توجه به اینکه ریسک های بازار همچنان به قوت خود باقی است؛ یعنی همچنان آینده دلار و برجام مبهم است، بازارهای جهانی در حال اصلاح هستند و به نظر می‌رسد دولت علاقه به ادامه و حتی تشدید سیاست‌های قیمت گذاری دستوری دارد. در این شرایط به نظر می‌رسد که شرایط امروز بورس نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نداشته باشد.

02