۰ نفر

یک ساعت طوفانی بورس؛

صعود شاخص در روز سقوط ارزش معاملات خرد / «ف» ها ترمز بورس را کشیدند

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۶
کد خبر: 652891
صعود شاخص در روز سقوط ارزش معاملات خرد / «ف» ها ترمز بورس را کشیدند

شاخص کل در یک ساعت ابتدایی معاملات جهش حدود ۶هزار و ۵۰۰ واحدی را ثبت کرد و تا سطح یک میلیون و ۴۹۰هزار واحدی افزایش پیدا کرد. اما در ادامه، تحت تاثیر معاملات گروه فلزات اساسی عملاُ بر روی همین سطح ثابت باقی ماند. هرچند امروز پس از مدت ها شاهد افزایش شاخص بودیم اما بازهم رکورد پایین‌ترین ارزش معاملات خرد شکسته شد. این موضوع در کنار ادامه روند خروج پول حقیقی دو عاملی هستند که بازگشت بورس به روند صعودی را با تردید همراه می کند.

اقتصادآنلاین؛ بورس امروز پس از مدت‌ها سبز پوش شد. شاخص کل در جریان معاملات امروز با افزایش ۰.۴۴ درصدی معادل ۶٬۵۱۷ واحد همراه شد و تا ارتفاع یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحدی بالا رفت.

یک ساعت طوفانی بورس

 نگاهی به روند شاخص کل در معاملات امروز نشان می‌دهد که شاخص کل در همان یک ساعت ابتدایی با افزایش حدود ۶٬۵۰۰ واحدی همراه شد و عملاً در ادامه معاملات تغییر نکرد. این موضوع ناشی از افزایش عرضه در گروه فلزات اساسی بود؛ به گونه‌ای که فملی با ۶۱۸، میدکو با ۵۰۵ و فولاد با ۴۵۳ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر بازار داشتند.

در نقطه مقابل این گروه محصولات شیمیایی بود که به صعود شاخص کمک کرد. شپنا با ۱۳۲۲، شبندر با ۱۲۴۶، شتران با ۸۷۶ و شبریز با ۷۰۳ واحد بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر بازار داشتند.

شاخص هم‌وزن هم با افزایش ۱٬۵۳۸ واحدی همراه شد و تا سطح ۴۰۷ هزار واحدی افزایش پیدا کرد.

شاخص فرابورس نیز رشد ۱۱۱ واحدی را تجربه کرد؛ آریا با ۵۳، فغدیر با ۲۱ و شاوان با ۱۷ واحد بیش‌ترین تاثیر را در صعود شاخص فرابورس داشتند.

سقوط آزاد ارزش معاملات خرد

هر چند امروز پس از مدت‌ها شاهد رشد شاخص کل بودیم اما بازهم ارزش معاملات خرد سقوط کرد. امروز مجموع ارزش معاملات خرد به حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و باز هم رکورد پایین ترین ارزش معاملات سال ۱۴۰۱ را جابه‌جا کرد. در هشت روز معاملاتی گذشته، پنج مرتبه رکورد کم‌ترین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ شکسته شد.

خروج پول حقیقی ادامه دارد

هر چند نسبت به چند روز گذشته شاهد کاهش خروج پول حقیقی بودیم اما همچنان این موضوع ادامه دارد. در جریان معاملات امروز حقیقی ها در مجموع حدود ۱۶۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که نسبت به روز گذشته کاهش ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

شاوان با حدود ۱۵ میلیارد تومان در معاملات امروز، رکورددار ورود پول حقیقی بود؛ شبندر با ۱۲ و شپدیس با ۶ میلیارد تومان در رتبه های بعدی قرار داشتند.

در نقطه مقابل، مبین بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد؛ به گونه ای که حقیقی ها امروز بیش از ۳۸ میلیارد تومان پول از این سهم خارج کردند. کسرا با ۲۳ و شستا با ۱۵ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی بودند.

گروه محصولات شیمیایی امروز بیش‌ترین اقبال را از سوی حقیقی های بازار به خود دید؛ جاییکه این گروه شاهد ورود بیش از ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی بود. در نقطه مقابل حقیقی ها در جریان معاملات امروز بیش از ۵۰ میلیارد تومان پول از گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری خارج کردند.