۰ نفر

با توجه به روند معاملات؛

پیش‌بینی بورس؛ بازار بر می‌گردد؟/ سهم های ارزنده‌ای که تقاضا ندارند

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۲
کد خبر: 652766
پیش‌بینی بورس؛ بازار بر می‌گردد؟/ سهم های ارزنده‌ای که تقاضا ندارند

بازار سرمایه در حالی به معاملات امروز خود پایان داد که شاخص کل بورس پس از افت ۴هزار و ۶۵ واحدی، در ارتفاع یک میلیون و ۴۸۳هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش یک درصدی، افت حدود ۴هزار و ۱۰۰ واحدی را تجربه کرد و تا ارتفاع ۴۰۵هزار واحد پایین آمد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند بورس پرداخت و گفت: یکی از اصلی‌ترین مباحث در بورس، شرایط پیش‌آمده در رابطه با برجام است که احیا یا عدم احیای آن، بازار سرمایه را با برخی ابهامات همراه کرده است که در نتیجه آن، بورس نمی‌تواند استراتژی (راهکار) مناسبی را برای خود درنظر بگیرد. 

وی افزود: اگر فضای احیای برجام مجددا برقرار شود، بازار سرمایه با یک افزایش تدریجی مواجه خواهد شد و روند معاملات بهتری را در پیش خواهد گرفت. به خصوص گروه‌هایی مانند بانک‌ها که در حال حاضر به کف تاریخی خود رسیده‌اند و احیای برجام می‌تواند این گروه را با حرکتی همراه کند که به تبع آن، بورس نیز شرایط بهتری را برای سهامداران ایجاد می‌کند.

اشتیاقی تصریح کرد: اما در صورت عدم احیای برجام، با کسری بودجه بیشتری مواجه خواهیم شد و به دنبال این موضوع، انتشار اوراق بدهی افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر اگر برجام احیا نشود، نرخ دلار آزاد افزایش می‌یابد که به تبع آن، بازارهای موازی جذابیت بیشتری نسبت به بورس پیدا می‌کنند. همچنین با توجه به روشی که دولت دارد و اجازه افزایش نرخ دلار نیمایی را نمی‌دهد (آن چیزی که به بازار سرمایه مخابره شده، سقف ۲۶هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار نیمایی است)، بازار سرمایه قادر به استفاده از پتانسیل‌های موجود نیست و برای مدتی درجا می‌زند تا تکلیف دلار نیمایی مشخص شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: علاوه بر این موضوعات در روزهای اخیر اخباری مبنی بر محدود کردن کشف قیمت در بورس کالای ایران، تسلط وزارت صمت بر بورس کالا و از بین بردن کارکرد اصلی آن، ایجاد سقف قیمتی در معاملات سیمان و... به بازار سرمایه مخابره شده است که چنین مباحثی، شائبه قیمت‌گذاری دستوری را افزایش می‌دهد. همچنین این پیام را به بازار مخابره می‌کند که علی‌رغم افزایش قیمت در بازارهای موازی مانند دلار، سکه و...، بورس نمی‌تواند نفعی ببرد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل موجب کاهش حجم معاملات شده است و علی‌رغم ارزنده بودن قیمت بسیاری از سهم‌ها در بازار، تقاضایی برای خرید وجود ندارد. اما باید به این نکته توجه کرد که پتانسیلی در گزارش‌های ۳ماهه شرکت‌ها وجود دارد و اخباری خوب در مورد گزارشات ۳ماهه شرکت‌های پالایشی منتشر شده است. همچنین اگر تکلیف بحث واگذاری بلوکی خودرویی‌ها نیز مشخص شود، به نوعی به بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

اشتیاقی تصریح کرد: بازار سهام در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه شده که در نتیجه آن، کلیت بازار با روند کاهشی همراه شده است و شاخص یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد هم از دست رفت. اما اگر برجام احیا شود، گزارشات ۳ماهه مناسب باشد، ریزش مجدد قیمت‌های جهانی رخ ندهد و...، میتوان انتظار داشت که وضعیت کنونی به عنوان کف بازار درنظر گرفته شود. زیرا P به E بازار با فرض تقسیم سود سال ۱۴۰۰، در محور چهار قرار می‌گیرد و قیمت بسیاری از سهم‌ها ارزنده هستند و زیر ارزش واقعی معامله می‌شوند. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر با نگاه سهامداری، بازار را درنظر بگیریم و با حضور در مجامع از سود تقسیمی شرکت‌ها مطلع شویم، بازار سرمایه در سطوح قیمت‌های فعلی جایی برای نگرانی ندارد. درواقع باید دید خود را از کوتاه مدت و میان مدت به بلند مدت تغییر داد. 

وی اظهار داشت: هر نوع دخالت دستوری در بازار سرمایه، موجب ریزش آن می‌شود. بنابراین اگر قرار بر تغییر سازوکار بورس کالا باشد و فضایی برای کشف قیمت درست محصولات شرکت‌های بورسی فراهم نشود، اثرگذاری مستقیم بر بازار سرمایه دارد. از سوی دیگر یکی از دلایل نبود خریدار در بازار سرمایه، انتظار برای مشخص شدن تکلیف چنین تصمیماتی است.

اشتیاقی گفت: به نظر من بخشی از نقدینگی خارج‌شده از بازار سرمایه، در خود بازار باقی می‌ماند. زیرا منتظر رخ دادن اتفاقات خوب در رابطه با بورس است تا برگشتی به بازار داشته باشد یا در نقاط پایین‌تر، با دیگر سهم‌ها جایگزین شود. از سوی دیگر بازارهای موازی در حال حاضر، بازارهایی گران محسوب می‌شوند و احتمال ورود نقدینگی خارج‌شده از بورس به آنها کم است.