۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

چرا بورس همچنان نزولی است؟ / ریسک‌ هایی که دست از سر بازار بر نمی دارند

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۳
کد خبر: 651418
چرا بورس همچنان نزولی است؟ / ریسک‌ هایی که دست از سر بازار بر نمی دارند

بازار سرمایه در حالی به معاملات خود در هفته جاری پایان داد که رکود و تداوم خروج نقدینگی همچنان به عنوان دو عامل مهم در قرمزپوشی بورس، نقش ایفا می‌کنند. همچنین بورس در هفته جاری، بیش‌تر تحت تاثیر معاملات و نوسان‌های گروه شیمیایی و فلزات اساسی بود و کاهش ارزش معاملات نیز ادامه داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند معاملات بورس پرداخت و گفت: در حال حاضر، ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه افزایش یافته است. از سوی دیگر در هفته گذشته، شاهد کاهش قیمت‌های جهانی بودیم. در واقع این دو عامل، بازار سرمایه را در یک روند نسبتا نزولی قرار داد. همچنین باید توجه داشت که بخش عمده شرکت‌های حاضر در بازار سهام، کامودیتی محور هستند و کاهش قیمت‌های جهانی، بر این شرکت‌ها اثر منفی دارد. 

وی افزود: میتوان گفت بخش عمده این ریسک‌های سیستماتیک، از جمله دستوری کردن قیمت سیمان (عدم افزایش قیمت سیمان و فروش با قیمت پاکتی ۵۰هزار تومان)، خروج خودرو از بورس کالا از سوی وزارت صمت بود و بازار سرمایه را در روند نزولی قرار داد. 

فلاحیان تصریح کرد: از سوی دیگر، روندی نزولی را طی دو سال اخیر در بازار سرمایه شاهد بودیم و ترس و واهمه سرمایه‌گذاران در بازارهای نزولی، شدت زیادی دارد. بنابراین بدیهی است که بسیاری از اخبار، بر کلیت بازار سرمایه اثر بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: البته علی‌رغم ریسک‌هایی که بازار را تهدید می‌کند، اتفاقات مثبت نیز در بازار سرمایه رخ داده است. با این وجود، شاهد افزایش چند صدم درصدی نرخ بهره در روزهای اخیر بودیم. این تناقضاتی که در بازار سرمایه ایجاد شده، ابهامات سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش داده که به تبع این موضوع، خرید و فروش سهامداران با ترس همراه شده است و فروشنده قوی در بازار وجود ندارد.