۰ نفر

با توجه به بررسی روند معاملات؛

ارزش معاملات کم؛ عامل خروج نقدینگی از بورس/ روند منفی بازار سرمایه ادامه دارد؟

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۴۶
کد خبر: 651179
ارزش معاملات کم؛ عامل خروج نقدینگی از بورس/ روند منفی بازار سرمایه ادامه دارد؟

آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، با افت بیش از ۸ هزار واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۲هزار واحدی، کاهش ارزش معاملات و خروج پول اشخاص حقیقی همراه بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به بررسی روند معاملات هفته جاری پرداخت و گفت: اتفاقی که در حال حاضر در بازار سرمایه رخ داده، به نوعی حمایت یک میلیون و ۵۰۰هزار واحدی و مقاومت یک میلیون و ۶۰۰هزار واحدی بوده که به صورت روانی در بازار ایجاد شده و شاخص در این محدوده، در حال حرکت است.

وی افزود: در هفته‌های گذشته، شاخص به عدد یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد، واکنشی سریع نشان داد و به محض برخورد، با ریزش همراه شد. از سوی دیگر به محض برخورد با عدد یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد، حرکتی رو به بالا داشت.

عصاری تصریح کرد: بازار سرمایه در حال حاضر، بازاری بی‌رمق با ارزش معاملات بسیار پایین است که این ارزش معاملات، خروج نقدینگی را به همراه خواهد داشت. حتی اگر فروشنده‌ای قوی در بازار وجود نداشته باشد، برخی از سهامداران بر اساس نیاز با هر قیمتی فروشنده هستند که این موضوع، امکان ایجاد فشار فروشی را در بازار فراهم می‌کند. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر بخواهیم از دید دیگری به بازار سرمایه نگاه کنیم، این بازار تبدیل به انبار باروتی که مملو از اخبار مثبت است. از عرضه بلوکی خودرو گرفته تا اتفاقاتی که در زمینه برجام رخ می‌دهد. تنها کافی است تا این اخبار به مرحله عمل برسد تا موجب حرکت بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهامداران شود. 

وی خاطرنشان کرد: به نظر من این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آینده، اتفاق مذکور رخ دهد. اما اگر این اخبار مثبت رخ نداد، بازاری کمی مثبت خواهیم داشت و من بازاری با روند منفی شدید را متصور نیستم. اما باید منتظر انتشار اخبار مثبت در هفته‌ی آینده بود.

عصاری گفت: به نظر من در کلیت بازار سرمایه، محرک‌های مثبت بیشتر از محرک‌های منفی هستند. اما افزایش سبزپوشی بورس، تنها به همان اخبار مثبت بستگی دارد.