۰ نفر

با توجه به جلسه شورای عالی بورس؛

تصمیمات جدید در مورد سهام عدالت/ پرداخت سود شرکت‌ های غیربورسی سهام عدالت به کجا رسید؟

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 649986
تصمیمات جدید در مورد سهام عدالت/ پرداخت سود شرکت‌ های غیربورسی سهام عدالت به کجا رسید؟

پیمان حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، جدیدترین تصمیمات شورای عالی بورس درخصوص سهام عدالت را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ سه‌شنبه (۷ تیرماه)، جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضا شورا برگزار شد. پیمان حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اتخاذ سه تصمیم درخصوص سهام عدالت در شورای عالی بورس گفت: تخست آنکه به سازمان خصوصی‌سازی اجازه داده شد که در صورت درخواست شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت در رابطه با افزایش سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد. دوم آنکه سازمان خصوصی‌سازی با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پایان شهریورماه سال جاری، سود سهام عدالت را از محل سود شرکت‌های غیربورسی پرداخت کند.

به گفته وی، تصمیم جدید دیگر این بود که سازمان خصوصی‌سازی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند پذیرش شرکت‌های سرمایه‌پذیر غیربورسی در شرکت‌های بورس و فرابورس را پیگیری کند تا در اسرع وقت فرآیند پذیرش و درج نماد شرکت‌ها انجام شود.

نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد، ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی بوده و ۱۳ شرکت نیز غیربورسی هستند.

۴ خردادماه ۱۴۰۱، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است، از واریز این سود به حساب سهامداران در آینده نزدیک خبر داد.

بنابر اعلام پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است که در آینده نزدیک به حساب سهامداران واریز خواهد. البته ارزش این سود، بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.

پیش از این موضوع و در تاریخ ۲۱ فروردین ماه، پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده و اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سودهای شرکت‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود. البته هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیمی نگرفته است و پول‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های غیربورسی، اعداد قابل توجهی نیست.

شرکت‌های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور، شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت هستند که پتروشیمی‌های ارومیه، تبریز، خوزستان، بندر امام، بیستون و بوعلی سینا، بیشترین سهم را در پرتفوی غیربورسی سهام عدالت دارند و از ۶ تا ۳۰درصد مالکیت این شرکت‌ها را در بر می‌گیرند.