۰ نفر

مرور صورت‌های مالی فصل زمستان؛

زیان ‎سازی متانول سازان در فصل زمستان / چرا پتروشیمی زاگرس و فناوران زیان ساختند؟

۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷
کد خبر: 647632
زیان ‎سازی متانول سازان در فصل زمستان / چرا پتروشیمی زاگرس و فناوران زیان ساختند؟

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده دو متانول‌ساز بزرگ بورسی در فصل زمستان سال گذشته با زیان همراه شدند. این در حالی است که طی سال‌های گذشته همواره میانگین حاشیه سود ناخالص آن‌ها بیش از ۵۰ درصد بود.

اقتصادآنلاین-پویا دادجو؛ پتروشیمی زاگرس که بیش از 99 درصد مبلغ فروش آن به متانول اختصاص دارد، در فصل زمستان سال گذشته حاشیه سود 31.1- درصدی را ثبت کرد. پتروشیمی فناوران نیز که طی چهار سال گذشته 70 تا 80 درصد فروش آن مربوط به متانول بوده، حاشیه سود حدود 10- درصدی را ثبت کرد.زیان ‎سازی متانول سازان در فصل زمستان

پتروشیمی زاگرس، فصل گذشته 431 هزار و 25 تن متانول به قیمت 8 میلیون و 830 هزار تومان به ازای هر تن فروخته است. این در حالی است که بهای تمام شده برای این پتروشیمی بیش از 11 میلیون و 613 هزار تومان به ازای هر تن بوده است. به بیان دیگر پتروشیمی زاگرس به ازای فروش هر تن متانول، زیانی حدود دو میلیون و 780 هزار تومان را متحمل شده است.

پتروشیمی فناوران نیز زمستان سال گذشته 208هزار و 913 تن متانول به قیمت 8 میلیون و 810 هزار تومان به ازای هر تن فروخته است؛ این در حالی است که بهای تمام شده متانول فروخته شده برای این پتروشیمی بیش از 9 میلیون و 573 هزار تومان به ازای هر تن بوده است. به بیان دیگر پتروشیمی فناوران به ازای فروش هر تن متانول حدود یک میلیون و 470 هزار تومان زیان ساخته است.

زیان ‎سازی متانول سازان در فصل زمستانزیان ‎سازی متانول سازان در فصل زمستان

زیان ده شدن دو متانول ساز بزرگ بورسی چیست؟

کارشناسان از دو عامل اصلی را برای این موضوع بیان می‌کنند؛ اولین عامل به تغییر فرمول نرخ یوتیلیتی این پتروشیمی‌ها باز می گردد که به افزایش بهای تمام شده آن‌ها منجر شده است. به عنوان مثال هزینه تمام شده تولید پتروشیمی زاگرس و فناوران در فصل زمستان نسبت به پاییز سال گذشته بیش از 71 درصد افزایش یافته است.

عامل دیگر به قیمت های جهانی متانول بازمی‌گردد. به گونه ای قیمت این محصول بر خلاف سایر محصولات پتروشیمی که با جهش بالایی همراه بوده است، تغییر قابل توجهی نداشته است. بر اساس صورت های مالی، نرخ فروش متانول پتروشیمی زاگرس و فناوران در فصل زمستان نسبت به پاییز سال گذشته کاهش بیش از 7 درصدی داشته است.

در نتیجه چنین شرایطی یعنی افزایش قابل توجه هزینه تولید و همچنین کاهش نرخ فروش، دو متانول ساز بزرگ بورسی که همواره حاشیه سود مناسبی داشتند، در زمستان سال گذشته زیان ده شدند. باید توجه داشت که میانیگین حاشیه سود ناخالص فصلی پتروشیمی زاگرس و فناوران از سال 1397 تا پاییز سال گذشته بیش از 50 درصد بوده است.

آیا شرایط برای پتروشیمی زاگرس و فناوران تغییر خواهد کرد؟

کارشناسان بر این باورند قیمت جهانی متانول اصلی‌ترین عامل در سودسازی این دو پتروشیمی محسوب می شود. در صورتی که بانک‌های مرکزی جهانی با شدت بیش‌تری برای کنترل تورم اقدام کنند و یا با توجه به سیاست کرونا صفر چین، تعداد مبتلایان این کشور افزایش پیدا کند، این شرایط ادامه دار خواهد بود. در غیر اینصورت به نظر می رسد که در فصول پیش رو شاهد بهبود تقاضا و افزایش قیمت متانول و در نتیجه بهبود سودسازی این دو پتروشیمی باشیم. باید توجه داشت اهرم نرخ فروش این دو پتروشیمی به ویژه پتروشیمی زاگرس بالا است و در صورت افزایش قیمت متانول شاهد افزایش چشم گیری سودسازی این دو پتروشیمی خواهیم بود.