۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

پیش‌بینی بورس فردا (یکم تیر)؛ شاخص کل مثبت می شود؟ / دلیل اقبال به سهام سیمانی

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۲۰
کد خبر: 646612
پیش‌بینی بورس فردا (یکم تیر)؛ شاخص کل مثبت می شود؟ /  دلیل اقبال به سهام سیمانی

معاملات امروز بازار سرمایه، در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس پس از افت هفت هزار و ۶۱۷واحدی، در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۹هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن نیز، ۰.۷درصد افت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند معاملات روز جاری پرداخت و گفت: در پایان معاملات امروز بیش از ۷۰درصد از نمادهای بازار، منفی بود.

وی افزود: مهم‌ترین عاملی که در شرایط فعلی بازار با آن مواجه هستیم، خروج نقدینگی از بورس و ورود آن به بازارهای موازی است. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که برای تعیین روند بازار سرمایه استفاده می‌شود، بحث افزایش ارزش معاملات است. 

پورکار تصریح کرد: با توجه به روند معاملات امروز، باید انتظار بازاری متعادل، اما منفی را برای فردا (یک تیرماه) داشت. اما نتیجه استیضاح وزیر صمت می‌تواند بر گروه خودرویی موثر واقع شود و با لیدر شدن این گروه، بازار به تعادل برسد. اما با توجه به شرایط کنونی، بازاری متعادل و منفی را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: همیشه در بحث فرا رسیدن فصل مجامع، حتی در بدترین شرایط بازار، با موجی صعودی مواجه بودیم که این موضوع به دلیل DPS (درصد سود تقسیمی) پرداختی از سوی شرکت‌ها بود. اما مدتی است که شرکت‌های DPSمحور، با مشکلاتی از قبیل نرخ یوتیلیتی، نرخ خوراک و... مواجه هستند و تقاضا در این نمادها، کاهش یافته است. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نقدینگی در گردش برای محاسبه DPS نماد، از اهمیت ویژه‌ای در بحث مجامع برخوردار است. نکته جالب اینجاست که تقاضا به سمت شرکت‌های سیمانی رفته که دلیل آن، تقسیم سود بالاتر است. اما چون این نمادهای کوچک‌تری محسوب می‌شوند، مثبت و سبز بودن آنها تاثیر زیادی بر بازار ندارند. اما اگر شرکت‌های DPSمحور بتوانند گزارشات سه ماهه مناسبی ارائه دهند و سود آینده خود را پیش‌بینی کنند، در اواسط تیرماه شاهد عملکرد خوب این شرکت‌ها خواهیم بود.