۰ نفر

شرکت های بورسی زیر ذره بین؛

بررسی بازدهی نمادهای فعال در صنعت نیروگاهی

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲
کد خبر: 645821
بررسی بازدهی نمادهای فعال در صنعت نیروگاهی

تیر و مرداد به عنوان گرم ترین فصل های سال همواره با معضل کمبود برق همراه هستند. ظرفیت نیروگاه ها در فصل های مختلف و متناسب با نیاز جامعه متغیر است اما نهایت ظرفیت این نیروگاه ها در برخی مواقع کفاف مصرف را نمی‌دهد. در چنین مواقعی راه سریع قطعی برق صنایع انرژی بر مانند فولاد و سیمان و پتروشیمی تحت تاثیر قرار میگیرد. توقف فعالیت های صنعتی با کاهش عرضه و تاثیر بر قیمت ها اثرگذاری منفی بر شرایط اقتصادی و توان ادامه تولید شرکت ها دارد.

اقتصادآنلاین_فاطمه حیدری: صنعت برق  به عنوان یکی از مهم ترین بخش های بازار سرمایه و صنایع بزرگ و استراتژیک کشور است. بیش از ۸۴ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های کشور از نوع نیروگاه حرارتی است که عمدتا از سوزاندن گاز، برق تولید می‌کنند. حدود ۱۴ درصد نیز از محل نیروگاه‌های برق‌آبی و حدود ۲ درصد از نیروگاه‌های هسته‌ای بوشهر و انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی تامین می‌شود. از شرکت‌های نیروگاهی بورسی می‌توان به شرکت تولید نیروی برق آبادان، تولید نیروی برق دماوند، توسعه مسیر برق گیلان، نیروگاه زاگرس و… اشاره کرد که در ادامه بازدهی هریک مورد بررسی قرار گرفته است. نیروگاه های تولید برق از نظر نوع و انرژی مورد استفاده جهت تولید برق به نیروگاه های بخاری، گازی، چرخه ترکیبی، برق‌آبی، دیزلی، بادی و انرژی‌های نو دسته‌بندی می‌شوند.

بررسی بازدهی نیروگاه ها

جدول زیر مهم ترین نماد های فعال در گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم هستند که نماد مبین با ارزش بازار 62 هزار میلیارد تومان در صدر این جدول قرار دارد. این نماد در سال گذشته 129 درصد بازدهی داشته است که نسبت به سایر نماد های گروه عملکرد بسیار خوبی بوده است. نماد دماوند در صفحه اول امروز سایت TSETMC  تنها نماد با رنگ سبز بود که توجه را به بررسی عملکرد چند ماه اخیر این سهم جلب کرد. نیروگاه دماوند با بازده سالانه منفی  در هفته اخیر خوش درخشیده و بازدهی بیشتر از میانگین صنعت خود به ثبت رسانده است. بازده 6 ماهه اکثر نماد های زیر بیش تر از 20  درصد است در صورتی که نماد دماوند و بگیلان در انتهای این ردیف قرار گرفته اند.

1