۰ نفر

با توجه به پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار؛

اصلاح قوانین بورسی به کجا رسید؟

۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵
کد خبر: 645288
اصلاح قوانین بورسی به کجا رسید؟

پس از کش و قوس های فراوان، دوباره محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از فرصت ۱۰ روزه مجلس برای تعیین تکلیف اصلاح قانون بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه لزوم اصلاح قانون بازار سرمایه از مدت‌ها قبل در دستورکار کمیته تخصصی کمیسیون اقتصادی قرار گرفته بود، گفت: گزارش نهایی این موضوع، ۲۴ خردادماه در کمیسیون اقتصادی مجلس قرائت شد.

به گفته وی، مقرر شد گزارش در سامانه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بارگذاری و ظرف بازه‌ای ۱۰ روزه، متخصصان و مجموعه‌های مختلف از جمله بخش خصوصی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی، نظر خود را به دبیرخانه کمیته تخصصی ارائه کنند تا ظرف یک ماه آینده کمیسیون بتواند اصلاح قانون بازار سرمایه را که منجر به رفع بخشی از دغدغه‌های مردم درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه است، ارائه دهد. اما قانون بازار سرمایه چیست و از چه زمانی لزوم اصلاح آن مطرح شد؟

اول دی ماه سال گذشته بود که پیش‌‌‌نویس طرح «اصلاح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران» که در کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس تهیه شده و دارای ۱۶ ماده بود، به منظور بررسی و اعلام نظر در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار گرفت.

محورهای اصلی این طرح، افزایش بحث‌‌‌های نظارتی و شفافیت برای شورای عالی بورس و سازمان، پررنگ‌‌‌تر کردن نقش سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌‌‌های اقتصادی کشور، پرهیز از کلی‌گویی و کمی کردن چگونگی افزایش فرهنگ سهامداری، تامین مالی پروژه‌‌‌های بزرگ دولتی از طریق صندوق‌‌‌پروژه با تاکید بر قوانین خصوصی‌سازی، حذف مالیات ارزش افزوده از عملیات تامین مالی و کاهش مالیات به منظور مشوق سرمایه‌گذاری، پررنگ‌‌‌تر کردن نقش بورس کالا و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌‌‌های نفتی و خروج محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی از شمول قیمت‌گذاری دستوری و فراهم آوردن امکان ایجاد کانون سهامداران حقیقی هستند.

به دنبال ریزش شدید بورس در تابستان سال ۱۳۹۹ و زیان بسیاری از سهامداران، معضلات قانونی در بازار سرمایه بیش از پیش خود را نشان داد. پس از این موضوع بود که اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، مورد تاکید فعالان و کارشناسان بازار سهام قرار گرفت و لزوم بروزرسانی و اصلاح این قانون، به نمایندگان مجلس و متولیان بازار سرمایه گوشزد شد. 

با این حال، پیش‌نویس این طرح از همان ابتدا مورد انتقاد شدید فعالان بازار قرار گرفت. (یکی از بخش‌های این طرح که بیش از همه با موج واکنش‌های منفی بورسی‌ها مواجه شد، جرم‌انگاری فعالیت‌های مرتبط با بورس در فضای مجازی بود.)

با بالا گرفتن این انتقادات، نمایندگان مجلس اعلام کردند که این پیش‌نویس تنها در حد یک طرح بوده و به منظور دریافت نظرات و پیشنهادات مختلف به مسئولان مربوطه ارائه شده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، در واکنش به صحبت‌های مطرح شده از سوی کارشناسان بازار سرمایه نسبت به پیش‌نویس تغییر قوانین بازار سرمایه گفت: ۱۶ ماده رونمایی شده در این پیش‌نویس، فاز نخست تصمیماتی است که در یک گزارش ارائه شده تا مسئولان حاضر در بازار سرمایه بتوانند نسبت به آن اظهار نظر کنند. تغییرات اعمال‌شده درخصوص آموزش و فضای مجازی که با حاشیه‌های زیادی از سوی کارشناسان همراه بود، فقط در حد یادداشتی است که یکی از اعضای مجلس آن را تنظیم کرده است تا در کمیته مورد بحث قرار گیرد.

قانون بازار اوراق بهادار (مصوب سال ۱۳۸۴) و قانون توسعه ابزارها (مصوب سال ۱۳۸۸)، تنها قوانین موجود در حوزه بورس هستند که بسیاری از بخش‌های این قوانین نیز، همچنان اجرایی نشده‌اند. از سوی دیگر، حدود ۶ ماه از ارائه پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار می‌گذرد و تکلیف این موضوع هنوز مشخص نیست.