در سومین هفته خرداد ماه، صندوق‌ های ETF سهامی به طور متوسط، افت ۱.۹ درصدی را ثبت کردند اما صندوق ‌های مبتنی بر طلا، با افزایش ۰.۲ درصدی قیمت به کار خود پایان دادند.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ صندوق‌های معامله‌پذیر سرمایه‌گذاری در سهام، در هفته‌ای که گذشت، به طور متوسط ۱.۹درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۱.۷درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس، افت ۱۴درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (سهامی، مختلط و شاخصی)

بیشترین بازدهی هفتگی قیمت، ۱.۳درصد و مربوط به صندوق آرمان سپهر آشنا (آسام) بود. با این وجود خالص ارزش دارایی‌های هیچ یک از صندوق‌های سهامی، مختلط و یا شاخصی افزایش پیدا نکرد.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته، به صندوق بذر امید آفرین اختصاص داشت؛ صندوق «بذر» هم‌جهت با تنزل ۲.۴درصدی ارزش دارایی‌های تحت تملکش با افت ۴.۲درصدی قیمت مواجه شد.

صندوق ارزش آفرین بیدار را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد. زیرا قیمت آن روی تابلو ۱۲.۵درصد زیر NAV ابطال قرار دارد. صندوق فراز داریک نیز به عنوان گران‌ترین صندوق، با انحراف ۷.۲درصدی قیمت، به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های دولتی

طی این هفته، صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۳.۴درصد افت قیمت داشت و ارزش سبد بانکی و بیمه‌ای آن ۳.۲درصد کاهش یافت. دومین صندوق دولتی، یعنی صندوق پالایشی یکم، ۳.۱درصد افت قیمت داشت و از ارزش سبد دارایی‌های پالایشگاهی آن ۲.۱درصد کاسته شد. بدین ترتیب قیمت «دارا یکم» ۳۱.۸درصد و «پالایش» ۳۶.۳درصد زیر NAV ابطال بسته شد.

صندوق‌های کالایی (طلا و زعفران)

در طول این هفته، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۰.۲درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۰.۲درصد رشد قیمت داشت و ۱.۳درصد بالای قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

از میان صندوق‌های کالایی، صندوق ETF پشتوانه طلای کیان (گوهر) بهترین بازدهی (۰.۵درصد) را به نام خود ثبت کرد و حباب منفی صندوق گروه زعفران سحرخیز نیز به ۵.۳درصد رسید.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

بازدهی هفتگی صندوق‌ها 01.03.19

صندوق‌های قابل معامله 01.03.19