۰ نفر

بررسی روش های تامین مالی استارتاپ ها؛

صندوق ‌های جسورانه در مسیر رشد شرکت های دانش بنیان

۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۸
کد خبر: 642218
صندوق ‌های جسورانه در مسیر رشد شرکت های دانش بنیان

یکی از معضلات بزرگ شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها، تامین مالی منابع مورد نیاز در جهت آغاز فعالیت و ادامه آن است. بازار سرمایه ایران، برای رفع این مشکل ابزاری به نام صندوق‌ها جسورانه را در اختیار شرکت های نوپا قرار داده است. با این وجود، این صندوق ها همچنان نتوانسته اند به مقبولیت و موفقیت مورد انتظار دست پیدا کنند.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ با نام گذاری سال 1401، به سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، توجه‌های بیشتری از سوی مسئولان اقتصادی کشور به مسئله شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها جلب شده است. یکی از بزرگترین موانع در مسیر شکوفایی این شرکت‌ها، بحث تامین مالی آنها است و یکی از راه‌های این تامین مالی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه است. با این وجود این صندوق‌ها همچنان نتوانسته‌اند آنچنان که باید و شاید، در تامین مالی شرکت‌ها موفق باشند.

استارتاپ‌ها و سدی به نام تامین مالی

در جهان امروز، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به یک موتور مولد برای پیشبرد اقتصاد کشورهای توسعه یافته تبدیل شده‌اند. با این وجود، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر نتوانسته آنطور که انتظار می‌رود از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده کند.

بسیاری از شرکت‌های دانش‌ بنیان برای آغاز و پیشبرد فعالیت خود، نیازمند کمک‌های مالی هستند و شاید کمبود منابع مالی، بزرگترین مشکل این شرکت‌ها برای توسعه باشند. اما استارتاپ‌ها برای تامین مالی فعالیت‌های خود، علاوه بر روش‌های معمول تامین مالی مثل وام گرفتن از بانک‌ها، روشی جدیدتر را نیز پیش روی دارند.

میان‌بر صندوق‌های جسورانه

صندوق‌های جسورانه، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند که پول را از افراد با منابع مالی مازاد ، به سوی کسب و کارهای نوپا هدایت می‌کند. صندوق‌های جسورانه معمولا بین ۵۰ تا ۶۰درصد دارایی‌های خود را در سهام استارتاپ‌ها و باقی دارایی‌هایشان را، در اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تامین مالی از طریق صندوق‌های جسورانه، برای شرکت‌‌های نوپا، مزایایی را در بر دارد که می‌تواند بر تامین مالی از طریق وام‌های بانکی، برتری پیدا کند.

مزیت‌های صندوق‌های جسورانه

اولین مزیت تامین مالی از طریق این صندوق‌ها، عدم نیاز به وثیقه‌ها و ضمانت‌های لازم برای دریافت وام است. از سوی دیگر، این نوع تامین مالی برای دو طرف سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر، شرایطی برد برد را فراهم می‌سازد.

به طوری که از طرفی، شرکت‌های نوپا می‌تواند با سرمایه دریافتی، کسب و کار خود را رونق دهند و از طرف دیگر، سرمایه‌گذار می‌تواند با آگاهی نسبت به نوع فعالیت شرکت، در آن سرمایه‌گذاری کند.

بازدهی بیشتر، ریسک بیشتر

بازدهی و ریسک، دو روی سکه سرمایه‌گذاری هستند. همانطور که فرصت کسب سودهای نجومی از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه وجود دارد، ممکن است سرمایه‌‌ افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، سقوط شدیدی را تجربه کند. بنابراین این صندوق‌ها، یک محل سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار بالا شناخته می‌شوند.

مهجور ماندن صندوق‌های جسورانه

با وجود اینکه بیش از پنج سال از افتتاح اولین صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران می‌گذرد، اما این صندوق‌ها همچنان به سطح توجه و مقبولیت رضایت بخشی نرسیده‌اند.

بر اساس اطلاعات سایت tsetmc.com، در حال حاضر 12 صندوق جسورانه در بازار سهام فعالیت می‌کنند اما حجم سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها همچنان برای رونق شرکت‌های دانش‌ بنیان کافی نیست.