۰ نفر

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران؛

لزوم مدیریت توزیع برق/ قطعی برق شامل تمام واحدهای تولیدی می شود

۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲
کد خبر: 642078
لزوم مدیریت توزیع برق/ قطعی برق شامل تمام واحدهای تولیدی می شود

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، با اشاره به قطع برق صنایع و واحدهای تولیدی در روزهای آینده، گفت: در صورتی که برق واحدهای تولیدی بدون برنامه قطع شود، امکان مراجعه به مراجع قضایی و درخواست خسارت وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اردیبهشت ماه سال جاری بود که مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، از دو برنامه برای برق صنایع در تابستان خبر داد و گفت: ما دو برنامه برای صنایع داریم؛ یکی آنکه از تعطیلاتی که معمولا سالیانه برای بروزرسانی تجهیزات دارند، آن را منطبق با زمان اوج مصرف کنیم که هم برای این موضوع، تشویقی در نظر گرفته‌ایم و هم می‌توانیم از نظام جابجایی بار استفاده کنیم. به این مفهوم که صنایع، ساعات اوج مصرف را کاهش بدهند و آن را به ساعت‌هایی موکول کنند که ما امکان تامین آن را داریم.

به گفته وی، این بدان معنا نیست که برق صنایع قطع شود و این تعاملی دو طرفه است که ما بتوانیم به صنایع، انرژی مورد نیاز را تحویل بدهیم و در چنین شرایطی، امکان تامین برق سایر مشترکان هم فراهم خواهد شد.

این در حالی است که در دو سال گذشته، قطعی برق در فصل گرما، به یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تبدیل شده است. مشکلی که نتیجه آن، خسارت تولیدکنندگان، آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و... بوده و از سوی دیگر، ضرر و زیان ناشی از قطعی بدون برنامه برق بسیاری از واحدهای تولیدی نیز، جبران نشده است.

آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در مورد قطع برق واحدهای تولیدی در روزهای آینده و انتشار جدول زمان‌بندی گفت: ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، به موضوع قطع برق واحدهای تولیدی اشاره دارد. طبق این قانون، اگر برق بدون اطلاع قبلی قطع و موجب خسارت شود، واحدهای تولیدی و صنعتی می‌توانند با مراجعه به مراجع قضایی و طرح دلیل، خواستار جبران خسارت شوند. همچنین طبق قانون، شرکت‌های خدمات دهنده مانند گاز، آب، برق و... باید نسبت به بیمه کردن خدمات خود نزد شرکت‌های بیمه اقدام کنند. 

وی افزود: قطع برق تنها برای شرکت‌های فولادی و سیمانی نیست و تمام واحدهای تولیدی (مشترکین) را در بر می‌گیرد. 

خالقی تصریح کرد: این موضوع که برق صنایع در تابستان قطع نمی‌شود، همیشه تکرار شده است. اما واقعیت این است که همگی متوجه کمبود برق در کشور هستیم و بحث اصلی، نوع مدیریت در توزیع برق است. برای مثال اعلام می‌شود که در هر نوبت و به مدت هشت ساعت، برق یک واحد تولیدی قطع می‌شود. یعنی یک روز فعالیت واحد تولیدی به صورت کامل از رده خارج خواهد شد و اگر قطع برق هفتگی باشد، این موضوع چهار بار در ماه تکرار خواهد شد. این در حالی است که چهار روز عدم فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی در یک ماه، تنها هزینه تولید را بالا خواهد برد که به تبع آن، قیمت نهایی نیز افزایش می‌یابد.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: جداول زمان‌بندی برای قطعی برق واحدهای تولیدی طبق محورهای صنعتی است که هر یک از این محورها، تعدادی واحد تولیدی را دربر می‌گیرد. البته در برخی از موارد، تمرکز بر شهرک‌های صنعتی است و برق شهرک قطع خواهد شد. اگر واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی نباشند، اولویت با شناسایی واحدهای پرمصرف و قطع برق آنها است.