۰ نفر

بررسی روند معاملات امروز؛

تحلیل بورس؛ بازار رسما وارد فاز اصلاح شد

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 639570
تحلیل بورس؛ بازار رسما وارد فاز اصلاح شد

یک کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد: سهامداران می‌توانند در محدوده‌های حمایتی یک میلیون ۴۵۰هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد به صورت پله‌ای اقدام به خرید سهام نمایند.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ معاملات بورس در دومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۱۱هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۵۳۴هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن و  شاخص فرابورس  به ترتیب ۷۶۹۴واحد و ۱۳۲واحد افت داشتند. به طور کلی بیش از ۱۰میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد.

محمد حشمتی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: از اواخر اردیبهشت و ابتدای خرداد سه اتفاق به‌وضوح در بازار نمایان بود که اصلاح بازار را پیش‌بینی پذیر می‌نمود. عرضه صفوف خرید توسط حقوقی بزرگ، خروج نقدینگی از بازار و ورود پول به‌سمت صندوق‌های درآمد ثابت و کاهش حجم معاملات از مهمترین عوامل بودند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی حمایت‌های اصلی شاخص در محدوده‌های یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد، یک میلیون و ۴۸۰هزار واحد و یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد است. بنابراین می‌توان به سهامداران توصیه کرد که اگر قصد خرید داشته باشند، فقط در محدوده یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد تا یک میلیون و ۴۸۰هزار واحد به صورت پله‌ای اقدام به خرید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این تحلیل با فرض تثبیت دلار در کانال ۳۰ هزار تومان می‌باشد و اگر دلار اصلاح نکند، بازار هم اصلاح عمیقی را تجربه نخواهد کرد. اما درصورت خبرهای مثبت از توافق و کاهش قیمت دلار، حمایت قوی یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد برای شاخص کل از دست خواهد رفت و در این سناریو دیگر خرید سهام جذابیتی نخواهد داشت.

وی افزود: البته فارغ از وضعیت شاخص کل، همیشه شرکت‌های قابل اعتمادی وجود دارند که بی‌توجه به بازار به روند خود ادامه می‌دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در این خصوص می‌توان به برخی سهام dps محور در صنعت پتروشیمی اشاره کرد این سهام با p/e پایینی که دارند، در هفته‌های منتهی به مجمع بازدهی خوبی خواهند داشت ولی بلافاصله بعد از مجمع، افت شدیدی را تجربه می‌کنند.