۰ نفر

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین اقتصادآنلاین:

تحلیل بنیادی نماد «وتوسم» / وضعیت شرکت های سرمایه گذاری در بورس چطور است؟

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۹
کد خبر: 639535
تحلیل بنیادی نماد «وتوسم» / وضعیت شرکت های سرمایه گذاری در بورس چطور است؟

شرکت‌های سرمایه گذاری به منظور حداکثر کردن ثروت سهامداران خود پس از تجزیه و تحلیل عملکرد و سودآوری سایر شرکت های بورسی یا غیر بورسی، اقدام به خرید و فروش سهام ان شرکت ها می‌نمایند. در حال حاضر چندین شرکت در بازار بورس و فرابورس ایران در حوزه سرمایه گذاری فعال هستند که شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی سومین شرکت برتر در خصوص گردش معاملات و سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها بوده است.

اقتصادآنلاین-فاطمه حیدری: وتوسم با سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، عمده سودآوری خود را از محل سود تقسیمی شرکت های سرمایه پذیر و همچنین از محل سود ناشی از گردش سبد تحت تملک خود تامین می‌نماید. از جمله اهداف این شرکت بهبود در نسبت های مالی، بهبود کیفیت سود عملیاتی و افزایش در بهره وری مجموعه، استراتژی شناخت حداکثری محیط کسب و کار و ورود به بازار معاملات مشتقه است. در ادامه به بررسی جزئیات بیش‌تری از این نماد می‌پردازیم.

معرفی شرکت

این شرکت ابتدا با نام گروه صنایع ثروت آفرین و در سال 1382 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس گردیده و سپس نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی (سهامی عام) تغییر یافته است این شرکت با نماد "وتوسم"در گروه سرمایه گذاری ها از سال 1383 در بازار بورس معامله می‌شود. موضوع فعالیت اصلی شرکت عبارت است از سرمایه گذاری در سهام ،سرمایه گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار به منظور ایجاد کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت است. سرمایه شرکت در بدو تاسیس  معادل 10 میلیون ریال بوده است. که طی 3 مرحله سرمایه شرکت به مبلغ 8000 میلیارد ریال رسیده است.

1

ترکیب سهامداران شرکت

2 میلیارد برگه سهام به میزان 58 درصد از سهام وتوسم تحت مالکیت شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی است. بانک ملی ایران 26 درصد از سهام این شرکت به میزان یک میلیارد برگه سهم را در اختیار دارد.

2

صورت خلاصه سرمایه گذاری‌ها به تفکیک گروه صنعت

محصولات شیمیایی ، شرکت های چند رشته صنعتی، استخراج کانه های فلزی و بانک ها  مهم ترین صنایع در پرتفوی این نماد هستند.

3

بهای تمام شده کل سرمایه گذاری ها دو هزار میلیارد تومان است که 1.8 هزارمیلیارد تومان مربوط به سرمایه گذاری در شرکت های بورسی است که ارزش بازار آنها نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

4

صورت وضعیت پورتفوی شرکتهای پذیرفته شده در بورس

شرکت های فولاد مبارکه، بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران ،پتروشیمی مبین، سنگ آهن گل گهر، سرمایه گذاری شفا دارو از جماه صنایع مهم و متنوع در پرتفوی وتوسم هستند. این شرکت به طور گسترده در صنایع مختلف سرمایه گذاری کرده است.

5