۰ نفر

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین اقتصادآنلاین؛

تحلیل بنیادی نماد «ونیکی» / گزارش ماهانه شرکت سرمایه گذاری ملی منتشر شد

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 639271
 تحلیل بنیادی نماد «ونیکی» / گزارش ماهانه شرکت سرمایه گذاری ملی منتشر شد

گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی به عنوان یکی از مهم ترین بخش های فعال در بازار سرمایه ایران نماد هایی مهمی از جمله شستا، وغدیر، وامید و همینطور نماد ونیکی را در بردارد. شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با ارزش بازار ۱۷ هزار میلیارد تومانی دارای پرتفوی متنوعی از صنایع بورسی و غیر بورسی است که در ادامه بیشتر بررسی خواهد شد.

اقتصادآنلاین- فاطمه حیدری؛ در مواقعی که استقبال خریداران از بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند، بهبود در عملکرد شرکت های سرمایه گذاری که مبتنی بر عوامل بنیادی و در زمان مناسب اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند دور از انتظار نیست.  نرخ رشد شرکت سرمایه گذاری ملی ایران  نسبت به سال قبل آن تغیرات مثبتی داشته است به طوری‌که نرخ رشد درآمد، سود عملیاتی و سود خالص به ترتیب 56، 57 و 32 درصد بوده است.. افزایش سود خالص فصل نسبت به فصل قبل این شرکت نیز نزدیک به 100 درصد بوده است. در ادامه به معرفی تاریخچه این نماد و ترکیب موجود در پرتفوی ونیکی می‌پردازیم.

معرفی تاریخچه شرکت

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در سال 1345 تاسیس شده است و در همان سال مورد پذیرش بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت. این شرکت  حال حاضر به عنوان یکی از 6 شرکت چند رشتهای صنعتی در صنایع شیمیایی، معادن و فلزات اساسی، سیمان و صنایع وابسته ، برق و انرژی، محصولات غذایی و آشامیدنی، مواد و محصولات دارویی، خودرو ، فرآورده‌های نفتی، کانی غیرفلزی و واسطه‌گری های مالی فعالیت دارد.در تاریخ پایان سال 1400 سهم بهای تمام شده سرمایه گذاری شرکت در هریک از صنایع فلزات اساسی، شیمیایی، خودرو و قطعات و استخراج کانه های فلزی به ترتیب 19، 15، 11 و 10 درصد بوده است. جایگاه شرکت در بین شرکت های هم گروه پس از سرمایه گذاری تامین اجتماعی، امید ، غدیر ، صندوقبازنشستگی و گروه توسعه ملی در رتبه ششم قرار دارد.

سهامداران عمده

بانک‌های تجارت ، صادرات و ملی ایران،  موسسه صندوق بازنشستگی وظیفه، ازکارافتادگی و پس انداز کارکنان بانک‌ها عمده ترین سهامداران این شرکت هستند. جزئیات  بیش‌تر سهامداران این شرکت در جدول زیر قابل مشاهده هستند.

1

راه حل شرکت در مقابل با ریسک های غیر سیستماتیک چیست؟

شرکت با بررسی و تحلیل بازارهای داخلی و خارجی، آمار گمرک و بورس کالا، لوایح بودجه، متغیر های مهم اقتصادی و قوانین و مقررات دولتی از طریق ورود به بازارهای جایگزین همچون سرمایه‌گذاری درصندوق‌ها و اوراق مشارکت با درآمد ثابت و سایر بازارهای موازی و ایجاد تنوع در پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت و ورود به صنایع جدید، درجهت مدیریت ریسک‌های خارجی اقدام خواهد کرد. شایان ذکر است، شرکت به منظور مدیریت ریسک های داخلی ، اقدام به تشکیل کمیته پایش ریسک خواهد کرد تا عملکرد شرکتهای زیرمجموعه خود را ارزیابی کند

وضعیت سرمایه گذاری این شرکت چطور است؟

در جدول زیر بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت در تاریخ منتهی به پایان سال 1400 به تفکیک بورسی یا غیر بورسی بودن قابل مشاهده است.

با توجه به اینکه 88 درصد از دارایی این شرکت به سرمایه گذاری در شرکت های بورسی اختصاص یافته است در ادمه پرتفوی بورسی این شرکت مورد بررسی مجزا قرار می‌گیرد.

2

صورت وضعیت پرتفوی 1 ماهه منتهی به 1401/02/31

در پرتفوی این شرکت 160 شرکت وجود دارند که 71 شرکت بورسی و سایر آن‌ها غیر بورسی هستند. بهای تمام شده بخش بورسی 7 هزار میلیارد تومان بوده که به مبلغ 36 هزار میلیارد تومان رسیده است. در مجموع بهای تمام شده کل سرمایه گذاری ها 8 هزار میلیارد تومان است که در جدول زیر ترسیم شده است.

      صورت خلاصه سرمایه گذاریها به تفکیک پذیرش در بورس یا خارج از بورس

3

در پرتفوی بورسی 71 شرکت از صنایع مختلف وجود دارد!

یکی از نکات مهم در بررسی پرتفوی بورسی ونیکی، تنوع در سرمایه گذاری است به طوری که بیش ترین وزن در بهای تمام شده سرمایه گذاری مربوط به شرکت گشترش نفت و گاز پارسیان تنها به میزان 10 درصد است.  سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سنگ آهن گل گهر ،سرمایه گذاری غدیر و توسعه صنایع بهشهر به ترتیب 9، 8، 5 و 4 درصد از بهای تمام شده سرمایه گذاری های ونیکی را شامل می‌شوند. در جدول زیر بخشی از پرتفوی این شرکت  به ترتیب ارزش بهای تمام شده قابل مشاهده است.

4