در نخستین هفته خرداد ماه، صندوق‌های ETF سهامی به طور متوسط، افت ۱.۸درصدی را ثبت کردند اما صندوق‌های مبتنی بر طلا، با افزایش ۳.۱درصدی قیمت به کار خود پایان دادند.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ صندوق‌های معامله‌پذیر سرمایه‌گذاری در سهام، در هفته‌ای که گذشت، به طور متوسط ۱.۸درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۱.۵درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس، افت ۱.۹درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (سهامی، مختلط و شاخصی)

بیشترین بازدهی هفتگی قیمت، ۱.۴درصد و مربوط به صندوق شاخصی ۳۰ شرکت فیروزه بود. با این وجود، هیچ یک از صندوق‌های سهامی، مختلط و یا شاخصی افزایش خالص ارزش دارایی‌ها را تجربه نکردند.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته، به صندوق شاخصی بازار آشنا اختصاص داشت؛ صندوق «وبازار» هم‌جهت با تنزل ۱.۵درصدی ارزش دارایی‌های تحت تملکش با افت ۳.۶درصدی قیمت مواجه شد.

صندوق ارزش آفرین بیدار را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد. زیرا قیمت آن روی تابلو ۸.۴درصد زیر NAV ابطال قرار دارد. صندوق فراز داریک نیز به عنوان گران‌ترین صندوق، با انحراف ۰.۹درصدی قیمت، به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های دولتی

طی این هفته، صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۲.۴درصد کاهش قیمت داشت اما ارزش سبد بانکی و بیمه‌ای آن ۰.۶درصد ارتقا یافت. دومین صندوق دولتی، یعنی صندوق پالایشی یکم نیز چهار درصد افت قیمت داشت درحالی که به ارزش سبد دارایی‌های پالایشگاهی آن ۰.۵درصد اضافه شد. بدین ترتیب قیمت «دارا یکم» ۳۳.۳درصد و «پالایش» ۳۵.۸درصد زیر NAV ابطال بسته شد.

صندوق‌های کالایی (طلا و زعفران)

در طول این هفته، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۳.۸درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۳.۱درصد رشد قیمت داشت و یک درصد بالای قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

از میان صندوق‌های کالایی، صندوق ETF گروه زعفران سحرخیز بهترین بازدهی (۶.۱درصد) را به نام خود ثبت کرد و حباب منفی این صندوق نیز به ۸.۳درصد رسید.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

بازدهی هفتگی صندوق‌ها 01.03.05

صندوق‌های قابل معامله 01.03.05