۰ نفر

در پی انتشار صورت های مالی بررسی شد؛

نگاهی به وضعیت منطقه آزاد ارس / شناسایی سود خالص ۱۰۰ میلیارد تومانی

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۳۰
کد خبر: 637893
نگاهی به وضعیت منطقه آزاد ارس / شناسایی سود خالص ۱۰۰ میلیارد تومانی

منطقه آزاد ارس که از سال ۸۲ در شمال غرب کشور مشغول به فعالیت است، روز گذشته صورت‌های سود و زیان سال ۹۹ خود را منتشر کرد. این سازمان در این سال، توانست سود خالص خود را ۷۴ درصد بهبود ببخشد و آن را به ۱۰۰میلیارد تومان برساند.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ در شهریور ماه سال ۱۳۸۲ و به موجب قانون ایجاد مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی، سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس تاسیس شد. این منطقه با مساحت ۵۱هزار و ۶۱۱هکتاری در شمال غرب ایران واقع است. 

روز گذشته در پی سومین مرحله از انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی، عملکرد سه منطقه آزاد ارس، کیش و قشم مورد بررسی قرار گرفت. 

موضوع فعالیت و تعداد کارکنان

طبق اساسنامه منطقه آزاد ارس، فعالیت اصلی این سازمان، انجام امور زیربنایی و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای است. در سال ۹۹ و در این راستا، منطقه آزاد ارس به طور میانگین از ۹۳۶ کارمند بهره‌مند بود که این رقم نسبت به سال ۹۸، کاهش ۲۶نفری را شاهد بود.

گفتنی است با تقسیم ۶.۹میلیارد تومان، مجموع حقوق و دستمزد پرداختی منطقه آزاد ارس، به تعداد کارمندان این شرکت، به هر نفر به طور میانگین هفت میلیون و ۴۰۰هزار تومان تعلق می‌یابد.

بررسی ترازنامه منطقه آزاد ارس

اطلاعات موجود در ترازنامه منطقه آزاد ارس، نشان می‌دهد که مجموع دارایی‌‌های این شرکت با رشد ۱۵درصدی به ۸۴۰میلیارد تومان رسیده است که ۶۲۰میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به دارایی‌های جاری و مابقی مربوط به دارایی‌های غیر جاری این منطقه آزاد است.

 مجموع بدهی‌های این سازمان نیز از ۸۴میلیارد تومان در سال ۹۸، به ۹۷میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش پیدا کرد.

ثبت ۱۰۰ میلیارد تومان سود خالص

در سال ۱۳۹۹، مجموع درآمدهای عملیاتی منطقه آزاد ارس با ۸۰میلیارد تومان افزایش به ۳۰۰میلیارد تومان رسید. حدود ۲۴۵میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به درآمد امور گمرکی و ترانزیت کالا است و باقی مانده آن، حاصل فعالیت‌هایی مثل فروش زمین، صدور مجوزها، ثبت شرکت‌ها و ... است.

با کسر بهای تمام شده این درآمدهای عملیاتی که معادل ۵۳میلیارد تومان است، سود ناخالص ۲۵۰میلیارد تومانی برای این منطقه آزاد ثبت شده که ۳۰درصد بیشتر از همین مقدار در سال ۹۸ است. 

با احتساب دیگر درآمدها و هزینه‌های منطقه آزاد ارس، سود خالص ۱۰۰میلیارد تومانی برای این سازمان شناسایی می‌شود که رشد ۷۴درصدی آن در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد.