۰ نفر

عملکرد شرکت های بورسی زیر ذره بین اقتصادآنلاین؛

تحلیل بنیادی نماد «وبشهر»

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲
کد خبر: 637531
تحلیل بنیادی نماد «وبشهر»

جامعه بشری در سال های اخیر شاهد اتفاقاتی با اثر گذاری شدید بر اقتصاد جهانی بوده است. اختلال در تولید و عرضه هر آنچکه نیاز بشر است قیمت ها را دچار تغیر چشمگیری می‌کند. سال هاست دنیا با بحران آلودگی، تخریب محیط زیست، تغیرات آب و هوایی و اثر گذاری بر اقلیم کشور ها و ایجاد خشکسالی درگیر است که در این میان نیز آثار اقتصادی کرونا هنوز به پایان نرسیده ، جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد. موارد ذکر شده بخش مهمی از عوامل بین المللی و اثر گذار بر تورم جهانی بوده است. عملکرد شرکت های تولیدی در ایران علاوه بر اهمیت شرایط کلان اقتصاد داخلی، با قیمت ها و عرضه و تقاضای جهانی ارتباط مستقیم دارند. در ادامه به بررسی هلدینگ توسعه صنایع بهشهر با تمرکز بر سرمایه گذاری در صنعت غذایی می‌پردازیم.

اقتصاد آنلاین- فاطمه حیدری؛افزایش قیمت مواد غذایی و سایر اقلام مصرفی در ماه گذشته علاوه بر عوامل جهانی عوامل داخلی بسیاری نیز داشته است. چشم انداز تورمی موجود در جامعه که حاصل از تجربه چندین سال گذشته است و توجه به نکات اقتصادی مانند حذف ارز ترجیحی، کاهش در میزان صادرات، افزایش در کسری بودجه نیز همواره افزایش در نرخ هارا توجیه می‌کند. گندم، روغن، پروتئین از جمله مهم ترین محصولات پر ریسک در کشور هستند که باید به علت افزایش در خشکسالی داخلی و عدم توانایی تامین از کشورهایی مانند اکراین به علت وجود جنگ مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند.

معرفی شرکت

شرکت توسعه صنایع بهشهر با نماد بورسی وبشهر در سال 1349 با نام توسعه صنایع آرین در تهران به ثبت رسیده و در تاریخ 1350/5/20 به نام فعلی تغییر نام داده است. در سال 1349 با نام توسعه صنایع آرین در تهران به ثبت رسیده و در  سال 1350 به شرکت توسعه صنایع بهشهر تغییر نام داده است در سال 1353 در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است.موضوع فعالیت سرمایه گذاری در سهام شرکت ها از طریق خرید و فروش سهام آن ها، خرید و فروش اوراق بهادار و مشارکت در بانک ها و سایر شرکت ها می باشد زمینه فعالیت شرکت‌های فرعی آن عمدتاً در صنایع قند و شکر، محصولات شوینده و بهداشتی، روغن خوراکی، پخش محصولات و بازرگانی است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با سهم ۴۴ درصدی بزرگترین سهامدار این شرکت می‌باشد. سرمایه فعلی شرکت ۸۲۵ میلیارد تومان است.  نماد وبشهر بین شرکت های گروه محصولات غذایی و آشامیدنی دارای رتبه اول است.

سرمایه گذاری شرکت به هدف کنترل در شرکت سرمایه پذیر یا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت هایی که در زمینه های زیر فعالیت کند: صنایع بهداشتی یا شوینده ، سرمایه گذاری، بازرگانی، روغن کشی، نشاسته، شیر و فرآورده های آن، توزیع و پخش، بسته بندی و ساختمان و انبوه سازی املاک و ...است.

سهامداران عمده

جدول زیر آمار معاملات سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر توسط سهامداران عمده آن از ابتدای سال مالی تا پایان سال 1400 را نشان می‌دهد.

1

بررسی وضعیت پرتفوی

بخش عمده بهای تمام شده پرتفوی این شرکت مربوط به سرمایه گذاری در صنایع  محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، فعالیت های کمکی به نهاد های مالی واسط، انوع فراورده های غذایی و آشامیدنی به ترتیب به میزان 24، 15 و 11 درصد است.

2

بخشی بورسی پرتفوی

شرکت های مارگارین، بهپاک ، شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر 60 درصد ارزش بازار دارایی های بورسی این شرکت را تشکیل داده اند. بهای تمام شده صنایع بورسی 1.200میلیارد تومان بوده است که به ارزش بازار 6.800میلیارد تومان رسیده است. با توجه به افزایش قیمت های اخیر در محصولات ساخته شده توسط زیرمجموعه های وبشهر، بهبود سود سازی این شرکت در گزارش های آتی آن قابل پیش بینی است.

3