۰ نفر

روز جاری؛

صورت‌ های مالی حسابرسی شده ۱۳۲ شرکت بخش عمومی کشور منتشر می شود

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۰
کد خبر: 637406
صورت‌ های مالی حسابرسی شده ۱۳۲ شرکت بخش عمومی کشور منتشر می شود

روز گذشته، وزیر اقتصاد در توییتی نوشت: «امروز در حاشیه نشست ارزیابی دو دهه خصوصی‌سازی، با حضور رئیس جمهور محترم، سامانه شفافیت اطلاعات واگذاری‌های پیشین افتتاح شد. فردا در سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز، صورت‌های مالی شرکت‌های ذیل نهادهای عمومی غیردولتی را برای اولین بار در کدال شفاف خواهیم کرد.»

به گزارش اقتصادآنلاین؛ احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، روز گذشته (۳۱ اردیبهشت ماه) در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران، از انتشار صورت مالی نهادهای عمومی غیردولتی به دستور رئیس جمهور در سامانه کدال خبر داد. 

وی همچنین در صفحه شخصی خود در توییتر، از افتتاح سامانه شفافیت اطلاعات شرکت‌های واگذارشده و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های نهادهای عمومی غیردولتی را برای اولین بار خبر داد.

Annotation 2022-05-22 114959

۲۹ فروردین ماه سال جاری، بسیاری از شرکت‌های دولتی، صورت‌های مالی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را برای اولین بار به صورت عمومی در سامانه کدال منتشر کردند. 

روند افشای صورت مالی شرکت‌های دولتی، از شهریورماه سال گذشته و پس از اعلام احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز شد. به دنبال این موضوع، صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی از تمام وزارتخانه‌ها در دسترس مردم قرار گرفت.

از سوی دیگر طبق بند «م» تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور، کلیه مؤسسات انتفاعی دولتی و شرکت‌هایی که دولت یا شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های مناطق آزاد، تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور مستقیماً یا با یک یا دو واسطه بیش از ۵۰درصد سهام آن را در اختیار دارد و شرکت‌های تحت نظارت (کنترل) دولت در سال ۱۴۰۱ مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور خواهند بود. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورت مالی شرکت‌های مذکور را سالانه و میان‌دوره‌ای به صورت عمومی و در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر کند.

۱۱ اردیبهشت ماه امسال بود که محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: انتشار صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی که بخشی از شفافیت مطرح‌شده در قانون بودجه ۱۴۰۱ را رقم زده، قابل تقدیر است. اما در قدم بعدی طبق بند م تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت اقتصاد و دارایی مکلف به انتشار صورت‌های مالی تاریک‌خانه‌های جدید با داستان‌های ناگفتنی‌شان است. منتظر انتشار صورت‌های مالی ‌کلیه «مؤسسات انتفاعی دولتی و شرکت‌هایی که دولت یا شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط بیش از پنجاه درصد سهام آن را در اختیار دارد و شرکت‌های تحت نظارت دولت» توسط وزیر اقتصاد هستیم.

محسن+دهنوی

محسن+دهنوی (1)

حال، وزارت امور اقتصادی و دارایی، طی اطلاعیه‌ای از گام دوم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده ۱۳۲شرکت بخش عمومی کشور در سامانه کدال خبر داد.

 در این اطلاعیه با اشاره به انتشار و دسترسی عمومی به اطلاعات مالی شرکت‌های تابعه نهادها و موسسات عمومی غیردولتی از حیث امکان مقایسه عملکرد مالی آنها با عملکرد مالی شرکت‌های دولتی و تفکیک سهم هر بخش در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و ایجاد رفاه عمومی، تصریح نموده است: این مهم بی‌تردید در تقویت و بهبود سیاست‌گذاری‌های کلان مالی و اقتصادی نظام نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت و زمینه را برای ورود پژوهشگران و صاحب‌ نظران به حوزه‌های اقتصادی فراهم خواهد آورد.