۰ نفر

پای خودرو به بورس کالا باز شد؛

همه چیز درباره خرید خودرو از بورس کالا / اولین خودروها فردا به بورس می رسند

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۰۰
کد خبر: 636322
همه چیز درباره خرید خودرو از بورس کالا /  اولین خودروها فردا به بورس می رسند

بر اساس اطلاعیه عرضه منتشر شده توسط بورس کالا، روز چهارشنبه ۸۵۰ دستگاه خودروی کارا تک کابین و دو کابین در بورس کالا عرضه خواهد شد. به این بهانه، در این گزارش بررسی کردیم که فرآیند فروش خودرو در بورس کالا به شکل است و چگونه می‌توان از این طریق اقدام به خرید خودرو کرد. به علاوه نگاهی انداختیم بر محصولاتی که به زودی در بورس کالا عرضه خواهند شد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ مشکلات متعددی که در سال‌های اخیر، متوجه بازار خرید و فروش خودرو بوده، دولت را به فکر استفاده از ظرفیت بورس کالا در این راستا انداخت. بورس کالا به عنوان یک ساز و کار شفاف برای تخصیص منابع در کشور به شمار می‌رود و استفاده صحیح از آن می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را مرتفع کند. با این وجود، راه پر پیچ و خم ورود خودرو به بورس کالا، ابهامات بسیاری را برای نحوه فروش خودرو از این طریق به وجود آورده است که در این گزارش سعی می‌کنیم به آنها پاسخ دهیم.

اولین خودرو‌ها در راه بورس کالا

بر اساس اعلام بورس کالا، روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، ۶۰۰ دستگاه کارا دوکابین با نرخ پایه ۳۰۰میلیون تومان، و ۲۵۰ دستگاه کارا تک کابین با قیمت پایه ۲۹۱میلیون تومان، در این بازار عرضه خواهد شد. با این وجود، احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران، اظهار کرده است که مطابق دستورالعمل، در صورتی که نرخ کشف شده در بورس از نرخ بازار بالاتر باشد، بورس کالا می‌تواند قیمت را قبول نکند.

 خودرو کارا از محصولات شرکت بهمن موتور است که بعد از اظهار نظر مجید عشقی، رییس سازمان بورس، مبنی بر درخواست جدی یکی از خودروسازان برای فروش محصولاتش در بورس کالا، در این بازار پذیرفته شد.

لازم به ذکر است که شرط مالک خودرو نبودن خریدار که در قرعه‌کشی‌های ایران خودرو و خساپا وجود داشت، در فرآیند فروش از بورس کالا وجود ندارد و مالکان خودرو نیز می‌توانند در این بازار رقابت کنند.

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

عباس یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران، درباره نحوه خرید خودرو از این طریق توضیحاتی را ارائه کرده است. به گفته وی، مشتریان باید برای خرید خودرو، در باورس کالا پذیرفته شوند که این اقدام به دو طریق حضوری و غیر حضوری ممکن است.

 در روش حضوری، متقاضی باید به یکی از کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس مراجه کند و در روش غیرحضوری، مشتریان دارای کد سجام، از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها، مراحل ثبت نام خود را طی می‌کنند.

به علاوه، میزان پیش‌پرداخت خرید خودرو معادل ۱۰۰درصد قیمت آن اعلام شده است. یعنی مشتری باید برای انجام معامله یک حساب وکالتی به نام خود داشته باشد و تمام مبلغ معامله باید در این حساب موجود باشد.

زمان ثبت سفارش نیز از روز بعد از تایید عرضه خودرو در بورس کالا، تا ساعت ۸و ۳۰ دقیقه روز عرضه خواهد بود.

چه خودرو‌هایی بورسی می‌شوند؟

علاوه بر خودرو کارا، خودرو شاهین نیز در بورس کالا پذیرفته شده است و به زودی در این بازار عرضه خواهد شد. مدیر عملیات عرضه بورس کالا، در این مورد اعلام کرده است که ۸۰درصد از تولید سالانه خودرو شاهین، از محصولات سایپا، در بورس کالا عرضه خواهد شد.

همچنین با توجه به اخبار اعلام شده از سوی بورس کالا، به نظر می‌رسد که خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی ۲، از دیگر محصولات گروه بهمن نیز در روزهای آینده در بورس کالا پذیرش و عرضه شوند.