۰ نفر

بررسی وضعیت شرکت های بورسی:

تحلیل بنیادی نماد «وغدیر» / نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه گذاری غدیر

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
کد خبر: 636237
تحلیل بنیادی نماد «وغدیر» /  نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه گذاری غدیر

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر یکی از بزرگترین سهم های فعال در بازار سرمایه ایران و اثر گذار بر شاخص کل بازار سرمایه است. این شرکت به‌ عنوان یکی از ۵ شرکت سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای صنعتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع و معادن و فلزات اساسی، برق و انرژی، سیمان و صنایع وابسته، واسطه‌گری‌های مالی و… فعالیت دارد. عمده فعالیت وغدیر در حوزه محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی است. مجموع بهای تمام شده سرمایه گذاری های بورسی و غیر بورسی این شرکت ۱۵ هزار میلیارد تومان است که ارزش بازار بخش بورسی آن به ۱۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. در ادامه به وضعیت مالی و پورتفوی این شرکت می‌پردازیم.

اقتصادآنلاین- فاطمه حیدری؛ شرکت های سرمایه گذاری با خرید سهام و سایر دارایی های بورسی و غیر بورسی سعی در ثبت بازدهی مناسبی برای سهامداران دارند. ۳۸ درصد از  دارایی شرکت سرمایه گذاری غدیر مربوط به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است. وابستگی این شرکت به رشد قیمت دلار بسیار بیشتر از افت آن است زیرا بسیاری از زیرمجموعه‌های این سهم محصولات وابسته به قیمت‌های جهانی و دلاری هستند. البته در بلندمدت با رفع تحریم‌ها بصورت کلان و در ادامه آن کاهش نرخ دلار سهام‌ های معدنی و پتروشیمی با افزایش فروش موجب پویایی اقتصاد خواهند شد.

معرفی شرکت

شرکت سرمایه گذاری غدیر با نماد"وغدیر" در سال ۱۳۷۰ با نام اولیه شرکت سرمایه گذاری بانک صادرات(سهامی خاص) و با مالکیت بانک صادرات ایران با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد ریال تاسیس گردید. این شرکت در سال ۱۳۷۴ به سهامی عام تبدیل شده و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. پس از انتقال سهام ۱۲۴ شرکت ازبانک صادرات ایران به این شرکت در سال ۱۳۷۵ به منظور اصلاح ساختار مالی، نام شرکت به سرمایه گذاری غدیر تغییر یافت . با انتقال مالکیت شرکت سرمایه گذاری غدیر از بانک صادرات ایران به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۱۳۸۷، رشد سودآوری و ارزش داراییهای شرکت شتاب گرفت. زمینه های سرمایه گذاری شرکت هم اکنون صنعت های نفت، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، صنایع معدنی، حمل و نقل ، سیمان، ساختمان، تجاری و مالی و همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب چندین هلدینگ فعال است. شرکت سرمایه گذاری غدیر یکی از سهام بورسی است که در روند سودآوری رشد صعودی داشته است. در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۴۰۰، ۳۶ درصد از ترکیب بهای تمام شده پورتفوی شرکت به مبلغ ۷۲,۰۳۵ میلیارد ریال مربوط به شرکت های بورسی و ۶۴ درصد به مبلغ ۱۲۶,۲۵۶ میلیارد ریال مربوط به شرکت های خارج از بورس است. ارزش بازار شرکت های بورسی در پایان سال ۱۴۰۰، مبلغ ۹۷۱,۲۷۴ میلیارد ریال بوده است. جایگاه شرکت وغدیر از لحاظ ارزش بازار در جایگاه سوم پس از نماد شستا و وامید قرار گرفته است.

تحلیل بنیادی نماد «وغدیر» /  نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر

در پایان سال ۱۴۰۰ وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری در صنایع مختلف در شکل زیر قابل مشاهده است.

تحلیل بنیادی نماد «وغدیر» /  نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر

سهامداران

صندوق بازنشستگی با بیش از ۱۵ میلیارد برگه سهم، ۲۱ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر را در کنترل دارد. صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، صندوق بیمه نیروهای مسلح  و شرکت سرمایه گذاری تجاری شستان به ترتیب مالک ۱۸% ، ۱۴% و ۱۴ % از شرکت سرمایه گذاری وغدیر هستند.

تحلیل بنیادی نماد «وغدیر» /  نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر

وضعیت پورتفوی

پنج شرکت از گروه محصولات شیمیایی به عنوان مهم ترین بخش پورتفوی این شرکت  با بهای تمام شده ۵.۴ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از جمله مهم ترین شرکت های بورسی موجود در پرتفوی وغدیر میتوان به شرکت های گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پارس، توسعه سرمایه و صنعت غدیر، سپید دماوند، سنگ آهن گهر زمین و توسعه صنایع بهشهر اشاره کرد.

تحلیل بنیادی نماد «وغدیر» /  نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر

 

تحلیل بنیادی نماد «وغدیر» /  نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر