۰ نفر

کارنامه شرکت های بورسی بررسی شد؛

تحلیل بنیادی نماد «وامید» / نگاهی به عملکرد دومین غول سرمایه گذاری کشور

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 636064
تحلیل بنیادی نماد «وامید» / نگاهی به عملکرد دومین غول سرمایه گذاری کشور

گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید طبق گروه‌بندی صنایع شرکت‌های بورسی در صنعت چندرشته‌ای و در زمینه‌های معادن و فولاد، سیمان، بازار سرمایه و خدمات مالی برتر، بازرگانی، نفت و گاز، انرژی و ساختمان فعالیت می‌کند. این شرکت در کنار سرمایه گذاری های وغدیر، ومعادن، وصندوق ، وبانک و شستا از جمله بزرگترین شرکت های فعال در بازار سرمایه هستد که با سرمایه گذاری در برخی شرکت های بورسی و غیربورسی نقش مهمی در رشد اقتصادی و اشتغال کشور دارد. در ادامه به تحلیل بنیادی وامید با بررسی سهامداران و پرتفوی بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است.

اقتصادآنلاین-فاطمه حیدری؛ در بررسی آخرین صورت مالی ارائه شده توسط شرکت سرمایه گذاری امید در سال 1400، این شرکت به لحاظ ارزش روز پرتفوی در بین شرکت های هلدینگ چند رشته ای دارای رتبه اول و از لحاظ مبلغ دفتری دارایی ها دارای رتبه سوم بوده است. در ادامه پورتفوی متنوع این شرکت شامل سرمایه گذاری در صنایع کانی های فلزی، سیمان، سرمایه گذاری، لاستیک و پلاستیک، خرده فروشی و ... بررسی خواهد شد.

معرفی شرکت

گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد "وامید". این شرکت با سرمایه 9.6 هزار میلیارد تومان یکی از بزرگ‌ترین شرکت ها از نظر ارزش بازار است. با وجود گستردگی شرکت های موجود در پرتفوی این نماد عمده فعالیت آن در صنعت استخراج کانه‌های فلزی است.موضوع اصلی فعالیت شرکت عبارتند از سرمایه گذاری و راه اندازی انواع شرکت و سرمایه گذاری در سهام و سهم‌الشرکه واحدهای سرمایه‌گذاری و صندوق‌های یا سایر اوراق های بهادار دارای حق رای می باشد.

وامید در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۸۰ به شکل سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید. مورخ ۲۹ دی ماه ۱۳۸۳ بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۸۶ مورد پذیرش بورس  قرار گرفت.

سهامداران شرکت

عمده سهام نماد وامید متعلق به بانک سپه است.

  • بانک سپه  - 70%
  • صندوق بازنشستگی وظیفه و از کار افتادگی و پس انداز کارکنان بانک ها  - 17%
  • موسسه رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک سپه  - 4%
  • سایر سهامداران حقوقی  - 8%
  • سهامداران حقیقی 1%

بررسی صورت وضعیت مالی سالانه

در بررسی صورت مالی ارائه شده در تاریخ  دی 1400 کاهش در میزان بدهی جاری و غیر جاری عاملی برای افزایش خالص دارایی ها (حقوق صاحبان سهام) قابل توجه است. در بخش دارایی های جاری عمده مبلغ مربوط به حسابها و اسناد دریافتنی تجاری است که بررسی توان وصول مطالبات اهمیت ویژه ای خواهد داشت. نیمی از دارایی ها مربوط به سرمایه گذاری بلند مدت است.

1

بررسی آخرین وضعیت پورتفوی

بیشترین ارزش بازار پرتفوی بورسی وامید مربوط به صنعت کانی های فلزی و نماد های کگل، کچاد و کگهر است. سایر شرکت های مهم میتوان به نمادهای وهور و وسپه اشاره کرد.(در جدول خلاصه زیر به سایر شرکت ها با مالکیت کم تر از یک درصد اشاره نشده است)

2

 

3

در خلاصه پورتفوی بورسی این شرکت ، بهای تمام شده بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان است که ارزش بازار آن در سال 1401 به 227 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بهای تمام شده پورتفوی غیربورسی هم 3 هزار میلیارد تومان است.