۰ نفر

سهامداران بورسی حتما بخوانند؛

چگونه ضرر خود را در بورس جبران کنیم؟ / آموزش چند روش طلایی به سهامداران

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 635928
چگونه ضرر خود را در بورس جبران کنیم؟ /  آموزش چند روش طلایی به سهامداران

سود و زیان، دو روی سکه سرمایه گذاری در بورس است و ممکن است هر سهامداری در مقاطع زمانی متفاوتی متحمل زیان در این بازار شود. با این وجود همیشه راه ‌هایی وجود دارد که از این زیان ‌ها جلوگیری کرد و یا از شدت آنها کاست. در این گزارش برخی از این روش ها بررسی می‌ شوند.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ آغاز دوباره عرضه‌های اولیه در بورس به همراه صعود شاخص کل در هفته‌های گذشته باعث شده تا بار دیگر بسیاری از مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار جذب شوند. صعود ارزش معاملات سهام و ورود پول حقیقی به این بازار نیز این موضوع را تایید می‌کند.

 با این وجود، تجربه تلخ سقوط بورس در نیمه دوم سال 99، بسیاری از معامله‌گران را از ورود پول جدید به بازار سرمایه ترسانده است. اما ضرر کردن در این بازار برای هر سهامداری اتفاق می‌افتد و آنچه که مهم است، یادگیری مهارت‌هایی برای جلوگیری از این زیان‌ها و جبران آنها است. در این گزارش به مرور برخی از این راهکارها می‌پردازیم.

به وارن بافت گوش کنید!

وارن بافت، یکی از بزرگترین فعالان تاریخ بازار سرمایه و از ثروتمندترین افراد جهان، جمله معروفی دارد که می‌گوید: بورس محل انتقال ثروت از آدم‌های عجول به آدم‌های صبور است.

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، ذاتا بلندمدت به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاران باید برای کسب سود در این بازار صبر داشته باشند. یک معامله‌گر حرفه‌ای، سهم را در قیمت مناسب می‌خرد و با یک تحلیل منطقی، قیمت هدفی را برای آن سهم تعیین می‌کند. ممکن است در این بین سهم خریداری شده نوسانات زیادی را تجربه کند اما اشخاص حرفه‌ای صبر می‌کنند تا قیمت سهم به ارزش مدنظر آنها برسد.

حد ضرر تعیین کنید

یک معامله‌گر بازار سرمایه، هر قدر هم حرفه‌ای باشد ممکن است گاهی اوقات تحلیل نادرستی داشته باشد و یک سهم زیان ده یا گران‌تر از ارزش واقعی را بخرد. به همین دلیل، تعیین یک حد ضرر و پایبندی به آن برای هر معامله‌ای ضروری است.

روش‌های متعددی برای تعیین حد ضرر وجود دارد که افراد می‌توانند با توجه به استراتژی معاملاتی و سطح ریسک‌پذیری خود و همچنین در نظر گرفتن جو کلی بازار از آنها استفاده کنند. استفاده از ابزار فیبوناچی، اندیکاتور میانگین متحرک، خطوط روند و سطوح حمایت و مقاومت، نمونه‌هایی از این ابزارها هستند که پیشنهاد می‌شود معامله‌گران از آنها استفاده کنند.

میانگین کم کردن در بازار نزولی

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از زیان‌های شدید، میانگین کم کردن است. ممکن است یک معامله‌گر، سهمی را بر اساس تحلیل خود ارزشمند بداند و آن را خریداری کند اما به دلایل مختلفی، سهم وارد روند نزولی شود. در این شرایط، سهامدار می‌تواند در قیمت‌های پایین‌تر همان سهم را خریداری کند تا قیمت خرید میانگین وی کم شود. در این صورت، اگر سهم وارد روند صعودی شود، سهامدار سریع‌تر از زیان خارج شده و سود دریافت می‌کند.

البته باید به این نکته توجه داشت که میانگین کم کردن زمانی کاربرد دارد که معامله‌گر از تحلیل خود اطمینان داشته باشد و صعود سهم را قطعی بداند. اگر چنین نباشد و سهم واقعا بنیاد خوبی نداشته باشد، میانگین سهم کردن تنها زیان سهامدار را بیشتر می‌کند و می‌تواند به ضرر او تمام شود.

توصیه‌هایی برای کم تجربه‌ها

شاید بزرگترین زیان‌های ریزش بازار سهام در سال 99 را افرادی متحمل شدند که دانش چندانی از بازارهای مالی نداشتند و با دعوت دولت و دوست و آشنا وارد این بازار شدند. حتی بسیاری از این افراد برای کسب سود در بورس، دارایی‌هایی از جمله خانه و خودروی خود را فروختند اما حسرت، تنها چیزی بود که برای آنها باقی ماند.

همیشه به افراد غیر متخصص پیشنهاد شده است که از طریق صندوق‌ها و به طور غیر مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. با این وجود اگر شخصی اصرار دارد که شخصا به معامله سهام بپردازد، بهتر است از سرمایه مازاد خود در این مسیر استفاده کند. همچنین بهتر است افراد کم تجربه، در ابتدا با پول کم وارد معاملات شوند و در صورت موفقیت، به تدریج مقیاس معاملات خود را بالا ببرند.