۰ نفر

نگاهی به روند معاملات امروز بورس؛

بازار سهم های کوچکتر داغ شد؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۴۳
کد خبر: 634606
بازار سهم های کوچکتر داغ شد؟

بورس در حالی امروز با کاهش در شاخص کل مواجه شد که روند خروج پول حقیقی ها از بورس روندی کاهشی داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس،  بازار سرمایه در جریان معاملات امروز سه شنبه دو روند کاملا متفاوت داشت، رویگردانی سهامداران خرد از سهام بزرگ و شاخص ساز بازار نشان می دهد، اعتماد به بورس و سهام بزرگ آن هنوز ترمیم نشده است.

سهامداران خرد هنوز تاخیر در افت قیمت در نمادهای کوچک را یک وضعیت مناسب برای خود می دانند و از همین فرصت می خواهند در زمان بحران در بورس به جهت خروج سرمایه خود استفاده کنند.

تقابلی که ادامه دارد

تقابل ایجاد شده میان سهام شاخص ساز و سهام کوچک در بازار سرمایه که از ابتدای اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، نشان از رویکرد جدید میان سهامداران حقیقی و البته رفتار حقوقی ها در حمایت از سهام بزرگ بورس دارد. سهامداران حقیقی از حمایت های مستمر از نمادهای شاخص ساز به ستوه آمده و خود دست به کار برای خرید سهام کوچک بازار شده اند.

برخی‌ از کارشناسان بازار سرمایه عقب نشینی شاخص را پولبک شاخص قلمداد می ‌کنند و معتقدند شاخص فعلا به سقف مقاومت در نیمه کانال 1.5 میلیونی برخورد کرده است. از سوی دیگر به نظر می ‌رسد تعدیل شاخص پس از 5 روز صعود اتفاق غیرمنتظره ‌ای نیست و شاخص هیچگاه روند ثابتی نداشته است.

البته کاهش دیروز شاخص کل هموزن و رشد امروز به معنای حضور سهامداران در معاملات است. روند خروج پول از بورس نسبت به روز گذشته کاهش چشمگیری داشته است که این مساله را می توان امیدواری سرمایه گذاران به بورس طی روزهای آینده تفسیر کرد.

جنگ سهم های کوچک با نمادهای بزرگ بازار سرمایه

در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس با ریزش 568 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 539 هزار و 530 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 0.04 درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن بورس با رشد دو هزار و 76 واحدی در سطح 428 هزار و 869 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 0.49 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 5 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 89 واحد قرار گرفت.

در جریان معاملات امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌های محصولات غذایی و کشاورزی و دامپروری افزایش یافت و یکپارچه سبزپوش شدند.

 کاهش چشمگیر خروج پول از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 89 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته کاهش 72 درصدی داشته است.

گروه های فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات بیشترین خروج پول و گروه زراعت و خدمات وابسته بیشترین ورود پول را به خود اختصاص دادند.

در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خکاوه (شرکت سایپا دیزل)، تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت و نمادهای زپارس (ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس)، سیمرغ (سیمرغ) و خساپا (سایپا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

کاهش ارزش کل معاملات و معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 779 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 160 میلیارد تومان بود که 2 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 17 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 339 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سهام حدود 77 درصد بوده است.

کاهش صف‌های خرید بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 378 نماد رشد قیمت داشتند و 81 نماد نیز در صف خرید باقی ماندند. به عبارت دیگر، 61 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 2 درصد افت کرد و در رقم 673 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک)، شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز) و شپاکسا (شرکت پاکسان) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 239 نماد کاهش قیمت داشتند و صف فروش تنها 3 نماد جمع آوری نشد. به عبارت دیگر، 39 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 1.4 میلیارد تومان شد.

همچنین بیشترین صف فروش به نماد سشمال (شرکت سیمان شمال) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای ومعلم (بیمه معلم) و دروز (داروسازی‌ روزدارو) صف فروش داشتند.