۰ نفر

با توجه به الزام پرداخت سود از طریق سجام؛

سود رسوب شده سهامداران، ناقص پرداخت شد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 633642
سود رسوب شده سهامداران، ناقص پرداخت شد

بنابر اعلام رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، هنوز بخشی از سودهای رسوب شده شرکت‌های بورسی به حساب سهامداران واریز نشده است و باید اقدامات لازم برای اجرای صددرصدی آن انجام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه سودهای رسوب‌شده شرکت‌های بورسی به حساب سهامداران واریز می‌شود، گفت: در جلسات مستمر و متعددی که با نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و دستگاه‌های اجرایی مرتبط به این بخش داشتیم، بر عمل به مرّ قانون تاکید شد.

به گفته وی، هر عددی که به عنوان سود به افراد اختصاص پیدا می‌کند، از یک سو طبق قانون تجارت نباید در شرکت بورسی بماند و از سوی دیگر نیز، منابع نباید قبل از اینکه به دست افراد برسد در سازمان بورس و اوراق بهادار بلوکه شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه گزارش نظارتی مربوط به این موضوع تدوین می‌شود، تصریح کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی ملکف است به مرّ قانون عمل کند؛ جایز نیست که حتی یک ریال برای یک روز هم در حسابی دیگری به جز سهامدار نگهداری شود.

۱۳ اردیبهشت ماه بود که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری، از واریز شود سنواتی سهامداران بازار سرمایه، همزمان با عید فطر خبر داد. به گفته باغستانی، سهامداران باید هرچه سریع‌تر ثبت‌نام و احراز هویت خود را در سامانه سجام انجام دهند تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند سود مجامع و مطالبات سنواتی سهامداران را از طریق اطلاعات این سامانه پرداخت کند.

پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بخشنامه سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی شرکت‌های بورسی موظف به واریز سود تقسیمی از طریق سجام هستند و بر اساس قانون بودجه ١۴٠١، اگر تخلفی از سوی شرکت‌ها در زمینه پرداخت سود صورت گرفت، اعضای هیات مدیره آن بین ۶ ماه تا ۲ سال سلب صلاحدید خواهند شد. این در حالی است که هنوز برخی از شرکت‌ها از پرداخت سود از طریق سجام خودداری می‌کنند. همچنین ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس و اوراق بهادار باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند.

از سوی دیگر، طبق قانون تجارت، شرکت‌های بورسی چهار ماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و هشت ماه پس از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود به سهامداران فرصت دارند. اما این موضوع، چالشی را در سال‌های اخیر برای سهامداران ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعیه‌های منتشره از سوی ۹۳ شرکت متقاضی پرداخت سود، در سال جاری تاکنون ۲۶ شرکت روش واریز سود را نسبت به سال گذشته تغییر داده و سجامی شده‌اند. اما همچنان ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند. شرکت‌های با نماد وصنا، ولشرق و ثبهساز به بهانه واریز سود از سجام، زمان‌بندی تقسیم سود خود را به تأخیر انداخته‌اند.