۰ نفر

بررسی روند معاملات امروز؛

رشد شاخص بورس، حبابی است؟

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 632409
رشد شاخص بورس، حبابی است؟

به زعم اغلب کارشناسان، حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه در این روزها را در سطح معقولی قرار دارد و در حال حاضر نیز مقاومت محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد پیشروی شاخص کل قرار دارد که این مقاومت، محدوده مهمی برای تصمیم‌گیری در خصوص ادامه مسیر بازار است.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ طبق پیش بینی کارشناسان، به نظر می‌رسد شاخص کل تا پایان خرداد ماه به محدوده یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد دست یابد. این محدوده سقف محدوده نعادلی بازار در سال جاری است. اما اگر مسیر صعودی شاخص کل ادامه یابد، حباب در بازار شکل خواهد گرفت.

مجتبی دیبا، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: در روزهای اخیر معاملات روند رشد کندتری را تجربه کرده اما این موضوع نمی‌تواند سیگنال منفی باشد زیرا ایجاد خستگی توامان با حرکت یکی از ریتم‌های حرکتی مناسب برای بازار است.

وی ادامه داد: این موضوع می‌تواند امید را به بازار برگرداند و علاوه بر آن چشم اندازی از صنایع و مسیر حرکتی بازار به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. در حال حاضر مقاومت محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد پیشروی شاخص کل قرار دارد که این مقاومت، محدوده مهمی برای تصمیم‌گیری در خصوص ادامه مسیر بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما به طور کلی به نظر می‌رسد شاخص کل تا پایان خرداد ماه به محدوده یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد دست یابد. این محدوده سقف محدوده نعادلی بازار در سال جاری است. اما اگر مسیر صعودی شاخص کل ادامه یابد، حباب در بازار شکل خواهد گرفت.

وی تشریح کرد: در میان صنایع نیر همچنان صنایع کوچک‌تر پتانسیل بیشتری برای رشد و صعود دارند. برای مثال در این روزها غذایی‌ها، قندی‌ها، دارویی‌ها، زراعتی‌ها و همچنین گروه شوینده‌ها در مقایسه با سایر صنایع از وضعیت بهتری برخوردار هستند. بنابراین می‌توان ریتم کند صعود بازار را ناشی از رشد صنایع کوچک بازار دانست.

دیبا در پایان به بازگشایی برخی سهم‌ها اشاره کرد و گفت: بازگشایی برخی سهم‌ها با افزایش سرمایه‌های مطلوب سیگنال مثبتی به بازار مخابره می‌کند و با بالا بردن جذابیت در معاملات به نظر می‌رسد در آستانه رسیدن به دوران رشد کاذب بازار هستیم.